Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Biotechnologia – nauka interdyscyplinarna

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
1) rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
1) rozróżnia biotechnologię tradycyjną i molekularną;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym jest biotechnologia.

  • Podasz kryteria podziału biotechnologii.

  • Scharakteryzujesz główne gałęzie biotechnologii.

  • Wykażesz, że biotechnologia to nauka interdyscyplinarna.

  • Wskażesz podobieństwa i różnice między biotechnologią tradycyjną i molekularną (nowoczesną).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • mapa myśli;

  • praca z filmem;

  • analiza grafiki interaktywnej;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel mówi: „Do szeroko rozumianej biotechnologii zalicza się szereg metod «tradycyjnych», wykorzystywanych przez człowieka od tysięcy czy setek lat. Stwórzcie mapę myśli uwzględniającą metody tego rodzaju”. Uczniowie opracowują mapy myśli indywidualnie, wykorzystując generator w poleceniu nr 2 do filmu. Wybrane 2–3 osoby prezentują swoje mapy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z filmem wyświetlonym przez nauczyciela, a następnie oceniają poprawność swoich map myśli wykonanych w fazie wstępnej oraz wykonują polecenie nr 1, w którym mają za zadanie wyjaśnić, czego dotyczy każdy z  działów biotechnologii.

  2. Uczniowie generują mapę myśli w poleceniu nr 3 do filmu i rozbudowują ją, zamieszczając najważniejsze informacje na temat poszczególnych obszarów zastosowań biotechnologii molekularnej.

  3. Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy – uczniowie odczytują informacje podane przy fotografiach, nauczyciel uzupełnia je o kolejne przykłady. Prowadzący zajęcia prosi podopiecznych, by podali dwie różnice między biotechnologią tradycyjną oraz nowoczesną (polecenie nr 2). Uczniowie, pracując w parach, formułują odpowiedź. Następnie ochotnicy przedstawiają swoje wyjaśnienia na forum klasy, a nauczyciel ocenia ich poprawność.

  4. Praca w parach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w sekcjach „Film” i „Grafika interaktywna” układają pytania do quizu dla innych par. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską parę, np. ocenami z aktywności.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Grafika interaktywna”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Grafika interaktywna”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Film” na innych lekcjach poświęconych biotechnologii, m.in. „Metody biotechnologii tradycyjnej”, „Zastosowania biotechnologii tradycyjnej w rolnictwie i ochronie środowiska”, „Zastosowania biotechnologii tradycyjnej w przemyśle”.