Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Kto może zostać królem? Święty Tomasz z Akwinu i Brunetto Latini o władzy królewskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie fragmentu traktatu O władzy św. Tomasza z Akwinu porównuje rządy słuszne i niesłuszne;
wyjaśnia, w jaki sposób, według św. Tomasza z Akwinu, można uniknąć rządów tyrana;
na podstawie fragmentu Skarbca wiedzy Brunetta Latiniego charakteryzuje dobrego władcę;
wykazuje, że według św. Tomasza z Akwinu monarcha nie sprawuje nieograniczonej władzy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, czym jest władza i jak ją można zdefiniować. Chętne osoby przygotowują prezentację multimedialną na temat rodzajów władzy z uwzględnieniem okresów i miejsc ich występowania oraz przykładów osób rządzących.
Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Każda osoba robi to indywidualnie. Następnie chętne osoby przygotowują pytania na bazie przeczytanego materiału i zadają je koleżankom i kolegom w klasie. Uczniowie odpowiadają na te pytania, tym samym utrwalają wiedzę nabytą w tej części materiału.
Nauczyciel włącza nagranie z sekcji „Audiobook”. Na podstawie wysłuchanego nagrania uczniowie wykonują w parach oba zamieszczone w sekcji multimedialnej polecenia. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Nauczyciel wyświetla na tablicy tekstu z sekcji „Sprawdź się”. Po zapoznaniu z nimi zespół klasowy zostaje podzielony na 4‑osobowe grupy, które rozwiązują zadania na czas. Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub chętną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje pytanie: Czym charakteryzuje się władza idealna? Uczniowie odpowiadają swobodnie, wykorzystując informacje zapamiętane z lektury bloku tekstowego i omówionych na początku lekcji prezentacji multimedialnych.
Praca domowa:
Na podstawie poznanych fragmentów O władzy św. Tomasza z Akwinu, Skarbca wiedzy Brunetta Latiniego oraz zamieszczonego w ćwiczeniu cytatu z traktatu Monarchia Dantego Alighieri napisz tekst wyjaśniający „Czy monarchia jest najlepszym ustrojem państwowym?”. (praca domowa sekcja „Sprawdź się”).
Materiały pomocnicze:
Chaberek Michał, Święty Tomasz z Akwinu a ewolucja, Kęty 2019.
Gilbert Keith Chesterton, Święty Tomasz z Akwinu, Warszawa 1959.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.