Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Jaki to język?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: struktury językowe i wykształcenia, kulturowe postrzeganie przestrzeni, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich.

Uczeń:

1) charakteryzuje strukturę językową ludności świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najbardziej rozpowszechnione języki świata,

  • przyporządkowuje języki urzędowe do poszczególnych państw świata oraz wyjaśnia przyczyny tego zróżnicowania,

  • decyduje o przynależności wybranych języków do określonych grup, podrodzin i rodzin językowych.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, JIGSAW

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bibliografia:

Maciejewski W., Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XIV. Świat języków, Wyd. Kurpisz, Poznań 1999.

Netografia (dostęp: 9.03.2020):

Języki na świecie: http://www.panstwa.com/jezyki‑na‑swiecie.php

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat ostatnich lekcji.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat klasyfikacji genetycznej języków oraz języków urzędowych.

  • Nauczyciel zadaje pytanie na forum klasy odnoszące się do porównania gwary, etnolekt i język regionalny, przybliżając pokrótce definicje powyższych języków.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach wymienili języki żywe, martwe, wymarłe, odrodzone oraz podali przykłady języków sztucznych.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, jednakże nie przesiadają się oni i pracują indywidualnie: na przykład, uczniowie siedzący przy oknie to grupa 1, a uczniowie siedzący przy ścianie to grupa 2. Grupa 1 ma za zadanie zapoznać się z klasyfikacją genetyczną języków przedstawioną w bloku tekstowym e‑materiału. Natomiast grupa 2 ma za zadanie przeanalizować mapę języków urzędowych na świecie przedstawioną również w bloku tekstowym. Uczniowie w parach mogą się konsultować.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel tworzy nowe grupy w taki sposób, żeby w każdej ławce (parze) znalazła się jedna osoba z dotychczasowej grup 1 i jedna osoba z dotychczasowej grupy 2.

  • Zadaniem uczniów w nowo utworzonych parach jest przekazanie swojej wiedzy, czyli tego, co ustalili w poprzednich grupach, swoim kolegom i koleżankom. Ich zadaniem jest tak naprawdę nauczyć osobę siedzącą obok.

  • Po zakończonym zadaniu uczniowie wracają do pierwotnych zespołów.

  • Jako sprawdzenie wiedzy zdobytej na niniejszych i poprzednich zajęciach, uczniowie rozwiązują grę (multimedium bazowe). Ich zadaniem jest jak najszybsze przejście całej gry i pokazanie wyniku nauczycielowi.

  • Nauczyciel omawia wspólnie z uczniami prawidłowe odpowiedzi. Wyjaśnia także wszelkie wątpliwości lub odsyła do odpowiedniej literatury czy netografii.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wyświetla na ekranie multimedium bazowe i krótko przypomina najważniejsze informacje.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia grę i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stworzenie mapy myśli obrazującej zróżnicowanie języków urzędowych na świecie.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium bazowe może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej, a także na innych lekcjach z geografii języków.