Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Sceptycy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Tropy sceptyczne jako ponadczasowe wyzwanie dla epistemologii. Uczeń:
1) wyjaśnia na wybranych przykładach, na czym polega względność spostrzeżeń;
3) rozważa problem, czy jest możliwe usunięcie niezgodności poglądów między ludźmi;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • pozna szkołę filozoficzną sceptyków oraz etapy jej rozwoju w okresie greckim i rzymskim;

  • porówna etyczne poglądy sceptyków z poglądami epikurejczykow i stoików;

  • przeanalizuje konsekwencje, do jakich może doprowadzić postawa zgodna z filozofią sceptyków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • rozmowa kierowana;

  • audiobook;

  • prezentacja TED.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Dwaj wybrani uczniowie przygotowują prezentacje na temat poglądów etycznych epikurejczyków i stoików.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i wyświetla na tablicy temat i cele lekcji. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań zawartych we wprowadzeniu: Czy w dobie „fake newsów” i zmiennych narracji historycznych wierzymy wciąż, że istnieje prawda? Czy raczej powstrzymujemy się od ocen, zachowując sceptycyzm?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie. Nauczyciel może wybrać jedno z pytań do zadania domowego.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Jakie znaczenie dla sceptycyzmu miały tzw. tropy? W jakim celu używali ich sceptycy? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, którzy przygotowywali prezentację w ramach pracy przez lekcją, żeby przedstawili je koleżankom i kolegom z klasy.

  4. Analiza porównawcza. Na podstawie przeczytanego tekstu i wysłuchanych prezentacji uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą tabelę, w której porównują poglądy epikurejczyków, stoików i sceptyków.

  5. Praca z multimedium nr 2. Uczniowie oglądają prezentację TED dr. Tomasza Mazura i wspólnie odpowiadają na pytanie: Jak według sceptyków powinniśmy reagować na spotykające nas nieszczęścia?

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Czy sceptycyzm, który głosi, że wszystko jest wątpliwe, a prawdziwa wiedza nie do osiągnięcia, może być atrakcyjną filozofią dla ludzi żyjących w dzisiejszym świecie? Uzasadnij pisemnie swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

  • Wojtysiak J., # 9. Dialog sceptyka z dogmatykiem, „Filozofuj!” 2019 nr 4 (28), s. 48–50.

  • Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.