Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania na dowodzenie z zastosowaniem wyrażeń wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
dowodzi z pomocą ułamków algebraicznych i wzorów skróconego mnożenia prawdziwość pewnych nierówności,
na podstawie poznanych przykładów przeprowadza własne rozumowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
rosnące plakaty,
stoliki eksperckie.
Formy pracy:
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wybranych trzech uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z animacją oraz z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach metodą rosnących plakatów. Najpierw za pomocą burzy mózgów przypominają sobie wszystko, co wiedzą na temat twierdzeń (budowa, rodzaje dowodów, przykłady), a następnie przedstawiają graficznie uzyskane wiadomości. Powstały plakat uzupełnią w końcowej części zajęć o nowo uzyskane informacje. W ten sposób plakat „rozrośnie się”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 3 grupach pod kierunkiem ekspertów. Zapoznają się z animacją przedstawiającą sposób dowodzenia nierówności. Zwracają uwagę na zastosowanie wzorów skróconego mnożenia i wykorzystanie przyjętych założeń.
Trzech ekspertów siedzi przy osobnych stolikach, pracuje ze swoimi grupami. Wskazany przez eksperta uczeń losuje numer przykładu z części „Przeczytaj” i próbuje je rozwiązać, objaśniając przy tym na głos wykonywane czynności. Pozostali członkowie grupy mogą mu podsuwać pomysły na rozwiązanie. Jeśli w określonym czasie grupa nie upora się z zadaniem, może poprosić o pomoc eksperta.
Kolejnym elementem wspólnej pracy jest wzbogacenie rosnących plakatów o wiadomości zdobyte w czasie zajęć.
Na koniec grupy rywalizują rozwiązując ćwiczenia interaktywne; wygrywa grupa, która w określonym przez nauczyciela czasie rozwiąże bezbłędnie jak najwięcej ćwiczeń.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, wskazują na trudności, prezentują wykonane plakaty.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć i zdobyte wiadomości.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów – wskazuje na mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać polecenia powiązane z animacją.
Materiały pomocnicze:
Wyrażenia wymierneWyrażenia wymierne
Wskazówki metodyczne:
Animacja może posłużyć jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem. Można również wykorzystać animację w realizacji lekcji „Nierówności wymierne”.