Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przekształcanie wyrażeń wymiernych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
7) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
8) dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż: , , ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przekształca podane wzory do innej postaci, wykorzystując operacje na ułamkach algebraicznych.
przekształca wyrażenia wymierne przy pomocy wzorów skróconego mnożenia.
wyznacza wskazane niewiadome ze wzorów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych
dyskusja
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca w grupach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Pracując w parach, uczniowie analizują się przykłady zawarte w części „Przeczytaj” oraz w medium bazowym. Porównują swoje notatki, dyskutują nad wątpliwościami.
Konsultując z nauczycielem, uczniowie wykonują polecenie umieszczone pod medium bazowym.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3 osobowe. Każdy uczestnik grupy otrzymuje inne zadania do rozwiązania (wybrane z ćwiczeń 1–8).
Po rozwiązaniu zadania uczniowie spotykają się w grupach, które rozwiązywały to samo zadanie. Omawiają rozwiązania, wyjaśniają wątpliwości.
Następnie wracają do początkowych grup i przedstawiają rozwiązania innym członkom grupy.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń i wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Przekształcanie wyrażeń algebraicznych
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać prezentację multimedialną jako pomoc przy pracy w grupach na lekcji oraz do utrwalenia informacji w domu.