Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Awaria elektrowni w Czarnobylu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy: XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń: 7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów związanych z jej rozwojem oraz rozumie potrzebę społecznej debaty nad decyzją o wykorzystaniu jej w Polsce.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
zna specyfikę pozyskiwania energii z rozszczepu jąder pierwiastków ciężkich,
analizuje przyczyny awarii reaktora w elektrowni w Czarnobylu,
przedstawia skutki wydarzenia z 1986 roku dla ówczesnego i współczesnego świata.
Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm
Metody nauczania: dyskusja, pogadanka, mapa myśli, metody operatywne (analiza tekstu e‑materiału, filmu edukacyjnego)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca zbiorowa (na forum klasy)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, mapa polityczna Europy
Materiały pomocnicze
Skutki awarii, IF.PW.edu.pl (dostęp 15.10.2020).
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie zalet i wad energetyki jądrowej – pogadanka na temat roli elektrowni jądrowych w zaspokojeniu energetycznych potrzeb krajów. Nauczyciel zwraca również uwagę na sposób działania elektrowni jądrowych.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nawiązując do wstępnej pogadanki, nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: Na czym polega reakcja jądrowa? – uczniowie wykorzystują tekst e‑materiału.
Nauczyciel przedstawia informacje o powstaniu elektrowni jądrowej w Czarnobylu – uczniowie wskazują jej lokalizację na mapie Europy.
Uczniowie łączą się w grupy 5‑osobowe, każda grupa otrzymuje arkusz papieru i pisaki.
Nauczyciel prosi o zapoznanie się uczniów z filmem edukacyjnym zawartym w e‑materiale, przeanalizowanie jego treści, następnie wykonanie mapy myśli do tematu: Przyczyny i skutki awarii elektrowni w Czarnobylu.
Uczniowie, tworząc mapę myśli, mogą wracać do treści filmu, a także korzystać z tekstu zawartego w e‑materiale.
Uczniowie dyskutują nad formą i treścią mapy myśli, nauczyciel wspiera ich (w razie potrzeby).
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli, nauczyciel podkreśla znaczenie skutków dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska przyrodniczego.
Po wszystkich prezentacjach następuje dyskusja na forum klasy o współczesnych skutkach omawianej katastrofy.
Ustalenie wniosków – czy energia jądrowa jest bezpieczna?, czy należy ją rozwijać?.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Następnie nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie w parach wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału, nauczyciel w razie potrzeby wspiera ich.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.
Praca domowa
Przedstaw argumenty za i przeciw budowie elektrowni jądrowej w regionie, w którym znajduje się twoja szkoła.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać do samodzielnej pracy ucznia na temat energetyki na świecie i w Polsce.
Materiał filmowy może zostać wykorzystany również podczas innych lekcji dotyczących energetyki jądrowej (Energetyka atomowa w Unii Europejskiej, Przyczyny rozwoju energetyki atomowej, Katastrofa elektrowni Czarnobyl/Fukushima).