Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kościół katolicki w Polsce. Konkordat
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – Kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia model relacji państwo – Kościół;
analizuje stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim;
przedstawia relacje Rzeczypospolitej Polskiej z wybranym związkiem wyznaniowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja za i przeciw;
analiza linii chronologicznej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Nauczyciel dzieli zespół klasowy na cztery grupy, które przygotowują wyznaczone elementy zajęć poświęconych Kościołowi katolickiemu w Polsce.
Grupy:
grupa pierwsza – modele relacji państwo – Kościół;
grupa druga – historia konkordatu między RP a Kościołem katolickim;
grupa trzecia – stosunki państwo – Kościół katolicki współcześnie;
grupa czwarta – relacje państwa z innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu i celów lekcji.
2. Wybrane lub chętne osoby swoimi słowami wyjaśniają, czym jest konkordat. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedź.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie na temat stosunków między państwem a Kościołami i związkami wyznaniowymi w Polsce.
2. Poszczególne grupy przedstawiają swoje prezentacje poświęcone relacjom państwo – Kościół i związki wyznaniowe.
Każda grupa redaguje krótką notatkę poświęconą swojemu tematowi.
3. Burza mózgów na temat tego, jaki model państwa jest najlepszym rozwiązaniem w kwestii stosunków państwa z Kościołami i związkami wyznaniowymi – ateistyczne, wyznaniowe, neutralne światopoglądowo, teokratyczne.
4. Omówienie roli konkordatu i jego znaczenia dla relacji państwo – Kościół katolicki w Rzeczypospolitej Polskiej. Dyskusja za i przeciw.
5. Analiza relacji państwo – Kościół katolicki w Polsce na przestrzeni wieków na podstawie linii chronologicznej. Omówienie najistotniejszych wydarzeń.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie sytuacji Kościoła katolickiego, innych Kościołów i związków wyznaniowych w Polsce.
2. Wykonanie ćwiczeń do linii chronologicznej oraz ćwiczeń 1‑4 z bloku „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Maciej Miros, Załóż sobie Kościół, onet.pl.
Ignacy Dudkiewicz, Zmiana w relacjach państwo – Kościół jest niezbędna. Dla Kościoła i dla państwa, krytykapolityczna.pl.
Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską, podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r., isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Linię chronologiczną można zastosować do lekcji powtórzeniowej lub jako pomoc w tworzeniu prezentacji multimedialnej.