Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Współczesne konflikty na świecie
Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.
Uczeń:
wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych i podaje przykłady aktów terrorystycznych w wybranych regionach świata w XXI w.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozumie istotę konfliktów oraz ich podział,
rozumie przyczyny powstania wybranych konfliktów i ich rodzaje,
wskazuje państwa i obszary występowania konfliktów na świecie.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa polityczna świata
Materiały pomocnicze
R. Łoś, J. Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
W.M. Stankiewicz, Konflikt jako zjawisko integrujące i dezintegrujące oblicze współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2008.
PRZEBIEG LEKCJI
Nauczyciel wcześniej losowo przydziela uczniom kraj lub dwa (w zależności od wielkości klasy), w których miały lub mają miejsce konflikty. Uczniowie proszeni są o przygotowanie informacji na temat państw – ich położenia, państw sąsiadujących oraz w pewnym zakresie historii państw. Przed lekcją uczniowie muszą posiadać bazową wiedzę na temat państw, które omawiane będą na lekcji.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez omówienie/przypomnienie, czym jest konflikt, jakie są jego rodzaje oraz jaka jest różnica między konfliktem a wojną.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z materiałem wprowadzającym w e‑materiale.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z blokiem tekstowym.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają grafiki interaktywne i zapoznają się z opisem najistotniejszych konfliktów w nich opisanych. W małych grupach (kilka osób, w zależności od wielkości klasy) uczniowie omawiają materiał i wykonują polecenia do grafiki.
Uczniowie na forum klasy przedstawiają opracowane polecenia i uzupełniają własne notatki.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas lekcji.
Ocena pracy uczniów na lekcji, uwzględniając ich możliwości i zaangażowanie.
Nauczyciel omawia pracę domową (sposób jej wykonania i oczekiwany efekt końcowy).
Praca domowa
W ramach pracy domowej długookresowej uczniowie w małych grupach (wielkość grup ustala nauczyciel w zależności od wielkości klasy) przygotowują mapy, które prezentują udział państw „trzecich” w danym konflikcie – państw wspierających strony konfliktu itd.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas innych lekcji poświęconych zagadnieniom z działu „Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata”. Może również posłużyć do dyskusji na temat skutków konfliktów dla środowiska naturalnego. Będzie również użyteczna przy omówieniu wpływu kolonializmu i dekolonizacji na obecną sytuację polityczną na świecie (zwłaszcza w Afryce i na terenach byłego imperium brytyjskiego).