Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Współczesne konflikty na świecie

Grupa docelowa: III poziom edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju.

Uczeń:

  1. wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych i podaje przykłady aktów terrorystycznych w wybranych regionach świata w XXI w.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • rozumie istotę konfliktów oraz ich podział,

  • rozumie przyczyny powstania wybranych konfliktów i ich rodzaje,

  • wskazuje państwa i obszary występowania konfliktów na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa polityczna świata

Materiały pomocnicze

R. Łoś, J. Reginia‑Zacharski, Współczesne konflikty zbrojne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

W.M. Stankiewicz, Konflikt jako zjawisko integrujące i dezintegrujące oblicze współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko‑Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2008.

PRZEBIEG LEKCJI

Nauczyciel wcześniej losowo przydziela uczniom kraj lub dwa (w zależności od wielkości klasy), w których miały lub mają miejsce konflikty. Uczniowie proszeni są o przygotowanie informacji na temat państw – ich położenia, państw sąsiadujących oraz w pewnym zakresie historii państw. Przed lekcją uczniowie muszą posiadać bazową wiedzę na temat państw, które omawiane będą na lekcji.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez omówienie/przypomnienie, czym jest konflikt, jakie są jego rodzaje oraz jaka jest różnica między konfliktem a wojną.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z materiałem wprowadzającym w e‑materiale.

  • Uczniowie indywidualnie zapoznają się z blokiem tekstowym.

  • Uczniowie wspólnie z nauczycielem oglądają grafiki interaktywne i zapoznają się z opisem najistotniejszych konfliktów w nich opisanych. W małych grupach (kilka osób, w zależności od wielkości klasy) uczniowie omawiają materiał i wykonują polecenia do grafiki.

  • Uczniowie na forum klasy przedstawiają opracowane polecenia i uzupełniają własne notatki.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które uczniom sprawiły najwięcej problemów podczas lekcji.

  • Ocena pracy uczniów na lekcji, uwzględniając ich możliwości i zaangażowanie.

  • Nauczyciel omawia pracę domową (sposób jej wykonania i oczekiwany efekt końcowy).

Praca domowa

  • W ramach pracy domowej długookresowej uczniowie w małych grupach (wielkość grup ustala nauczyciel w zależności od wielkości klasy) przygotowują mapy, które prezentują udział państw „trzecich” w danym konflikcie – państw wspierających strony konfliktu itd.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas innych lekcji poświęconych zagadnieniom z działu „Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata”. Może również posłużyć do dyskusji na temat skutków konfliktów dla środowiska naturalnego. Będzie również użyteczna przy omówieniu wpływu kolonializmu i dekolonizacji na obecną sytuację polityczną na świecie (zwłaszcza w Afryce i na terenach byłego imperium brytyjskiego).