Sprawdź się
Do opisu konfliktu dopisz państwo (obszar), którego dotyczy.
Etiopia – Erytrea, Somalia, Kaszmir
Konflikt dotyczy kraju wewnętrznie bardzo podzielonego, w którym rządzą klany i rody. Grupy te walczą ze sobą o władzę. | |
Początkiem konfliktu było wyodrębnienie się na północy niepodległego państwa. | |
Religijny konflikt pomiędzy dwoma krajami o teren należący do jednego z państw. |
Od zakończenia II wojny światowej najwięcej konfliktów zbrojnych na świecie wybuchło w Afryce. Do najbardziej zaognionych konfliktów doszło w ostatnich latach XX wieku w Rwandzie, Somalii, Sudanie i Republice Konga.
Na przykładzie wymienionych krajów podaj dwie przyczyny występowania konfliktów zbrojnych w Afryce.
Do podanych niżej opisów wojen i aktów dopasuj odpowiednie nazwy spośród podanych poniżej.
wojny międzynarodowe, wojny regularne, wojny obronne
Epizodyczne zjawiska konfliktowe polegające na starciach zbrojnych między rządami a zorganizowanymi siłami reprezentantów określonych opcji politycznych. Konflikt powinien generować nie mniej niż 10 ofiar śmiertelnych działań w skali roku. | Masowe mordy popełniane na nieuzbrojonych członkach opozycyjnych wspólnot lokalnych. | Epizodyczne zjawiska konfliktowe polegające na starciach zbrojnych między rządami a wspólnotami narodowymi, etnicznymi, religijnymi, w których strona przeciwna władzom pragnie osiągnąć istotną zmianę swojego statusu. Uznano, iż odpowiednim kryterium kwalifikującym powinno tu być dysponowanie przez każdą stronę przynajmniej 1000 uzbrojonych ludzi i nie mniej niż 100 ofiar śmiertelnych działań w skali roku. Istotne, że klasyfikowane są ofiary bezpośrednich walk, ale również zamachów, represji i czystek. |
---|---|---|
Poniższe zdjęcie przedstawia jeden z najbardziej tragicznych w skutkach ataków terrorystycznych w historii. Odpowiedz na pytania dotyczące tego wydarzenia:
Zapoznaj się z opisem zdjęcia przedstawiającego jeden z najbardziej tragicznych w skutkach ataków terrorystycznych w historii. Odpowiedz na pytania dotyczące tego wydarzenia:
- Kiedy miał miejsce ten atak?
- Jak nazywały się zaatakowane obiekty widoczne na zdjęciu?
- Gdzie się znajdowały?
- Podaj cztery skutki ataku dla państwa, w którym miał on miejsce.
Indeks dolny Źródło: R.J. Fisch, CC BY‑SA 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by‑sa/2.0/deed.en, dostępne w internecie: commons.wikimedia.org Indeks dolny koniecŹródło: R.J. Fisch, CC BY‑SA 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by‑sa/2.0/deed.en, dostępne w internecie: commons.wikimedia.org
Na podstawie poniższego tekstu podaj cztery skutki wojny w Sudanie.
Indeks dolny W 1983 r. rozpoczęła się wojna domowa, której celem jest ujednolicenie religii. Ma być tylko islam. Obecni wielcy politycy Sudanu, także chrześcijanie widzą, że powodów wojny domowej jest więcej, a wśród nich podział bogactw naturalnych kraju (m.in. ropy naftowej) oraz walka o władzę. Wojna przyniosła katastrofalne skutki całemu krajowi. Bombardowanie przez armię rządową południa Sudanu zabiło ogromną liczbę Sudańczyków, którzy w popłochu uciekali. Jedni schronili się w Ugandzie i Kenii, a ci, którzy uciekli na północ, pragnęli dotrzeć do jakiegoś miasta. Większość umierała w drodze z głodu i pragnienia. Pozostali przy życiu zasypywali zmarłych piaskiem Sahary i kontynuowali podróż. Docierali do Chartumu wyczerpani fizycznie i zdani na łaskę obcych. Nie znają tam nikogo ani żadnego języka, prócz dialektu swego szczepu. Ludzie z tego samego szczepu, języka, tradycji i kultury osiadają w tej samej okolicy. Tak jest bezpieczniej, ale nie rozwiązuje to ich problemów. Nie mają jedzenia, wody ani odzieży. Większość dociera do miasta dosłownie naga. Nie mogą więc przebywać w mieście. Zresztą nie ma tam dla nich miejsca, a na obrzeżach stolicy brak nawet drzewa, pod którym można by się skryć przed palącym słońcem. Zbierają kartony i worki po cukrze, z których budują szałasy, by schronić się choć przed skwarem. […] Przebywający na północy chłopcy po egzaminach maturalnych zmuszani są do ćwiczeń wojskowych, a potem do walki na południu. Dostają do ręki broń, by strzelać do swoich braci. Jest to warunek otrzymania świadectwa maturalnego. […] Dziś rodziny nie mają domu. Opieka nad dzieckiem spada na samotną, niepracującą kobietę. Jej największą troską jest znalezienie pożywienia dla kilku czy kilkunastu dzieci, którymi się opiekuje. Najczęściej włóczą się one bez opieki. Wychowuje je ulica. Indeks dolny koniecW 1983 r. rozpoczęła się wojna domowa, której celem jest ujednolicenie religii. Ma być tylko islam. Obecni wielcy politycy Sudanu, także chrześcijanie widzą, że powodów wojny domowej jest więcej, a wśród nich podział bogactw naturalnych kraju (m.in. ropy naftowej) oraz walka o władzę. Wojna przyniosła katastrofalne skutki całemu krajowi. Bombardowanie przez armię rządową południa Sudanu zabiło ogromną liczbę Sudańczyków, którzy w popłochu uciekali. Jedni schronili się w Ugandzie i Kenii, a ci, którzy uciekli na północ, pragnęli dotrzeć do jakiegoś miasta. Większość umierała w drodze z głodu i pragnienia. Pozostali przy życiu zasypywali zmarłych piaskiem Sahary i kontynuowali podróż. Docierali do Chartumu wyczerpani fizycznie i zdani na łaskę obcych. Nie znają tam nikogo ani żadnego języka, prócz dialektu swego szczepu. Ludzie z tego samego szczepu, języka, tradycji i kultury osiadają w tej samej okolicy. Tak jest bezpieczniej, ale nie rozwiązuje to ich problemów. Nie mają jedzenia, wody ani odzieży. Większość dociera do miasta dosłownie naga. Nie mogą więc przebywać w mieście. Zresztą nie ma tam dla nich miejsca, a na obrzeżach stolicy brak nawet drzewa, pod którym można by się skryć przed palącym słońcem. Zbierają kartony i worki po cukrze, z których budują szałasy, by schronić się choć przed skwarem. […] Przebywający na północy chłopcy po egzaminach maturalnych zmuszani są do ćwiczeń wojskowych, a potem do walki na południu. Dostają do ręki broń, by strzelać do swoich braci. Jest to warunek otrzymania świadectwa maturalnego. […] Dziś rodziny nie mają domu. Opieka nad dzieckiem spada na samotną, niepracującą kobietę. Jej największą troską jest znalezienie pożywienia dla kilku czy kilkunastu dzieci, którymi się opiekuje. Najczęściej włóczą się one bez opieki. Wychowuje je ulica.
Indeks górny Źródło: Pomagamy ofiarom wojny, „My a Trzeci Świat”, pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI, nr 1 (55), styczeń‑luty 2002. Indeks górny koniecŹródło: Pomagamy ofiarom wojny, „My a Trzeci Świat”, pismo gdańskiego ośrodka Ruchu Solidarności z Ubogimi Trzeciego Świata MAITRI, nr 1 (55), styczeń‑luty 2002.