Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Gatunki inwazyjne i ich wpływ na bioróżnorodność

Grupa docelowa: III etap edukacyjny – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
4) wykazuje wpływ działalności człowieka na różnorodność biologiczną;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
4) wykazuje wpływ działalności człowieka (intensyfikacji rolnictwa, urbanizacji, industrializacji, rozwoju komunikacji i turystyki) na różnorodność biologiczną;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje wpływ gatunków inwazyjnych na bioróżnorodność;

  • określa drogi rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych w Polsce;

  • porównuje sposoby ograniczania ekspansji gatunków inwazyjnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • prezentacja uczniowska;

  • pogadanka;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • duża mapa Polski, karteczki samoprzylepne.

Przed lekcją

Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Chętne osoby sprawdzają dane na temat gatunków inwazyjnych (w urzędzie gminy, starostwie lub nadleśnictwie) i przygotowują notatkę do przedstawienia na lekcji.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel pyta, nawiązując do tematu lekcji: „Co się dzieje, kiedy osobniki jakiegoś gatunku opuszczają naturalne siedliska?”, „Jakie są drogi rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych?”, „Jaka jest różnica między gatunkiem rodzimym, obcym i inwazyjnym?” – pogadanka.

Faza realizacyjna:

  1. Jeśli chętni uczniowie przygotowali notatki o lokalnych gatunkach inwazyjnych, prezentują zebrane dane. Pozostali uczniowie je komentują – pogadanka.

  2. Uczniowie w parach, korzystając ze stron Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz Instytutu Ochrony Przyrody PAN w Krakowie, wyszukują informacje o gatunkach inwazyjnych, wykonując zestawienie (zob. materiały pomocnicze). Przede wszystkim umieszczają w nim gatunki występujące lokalnie.

  3. Wspólne oglądanie filmu – przy każdej prezentacji gatunku inwazyjnego występującego w Polsce nauczyciel zatrzymuje projekcję i pyta, czy ktoś z klasy widział ten gatunek, a jeśli tak, to gdzie.

  4. Uczniowie przyklejają w odpowiednich miejscach na mapie Polski karteczki z zapisaną nazwą gatunku inwazyjnego – na podstawie swoich obserwacji, opracowań i filmu.

  5. Dyskusja na temat: „Czy gatunki inwazyjne zawsze są groźne dla gatunków rodzimych?”.

Faza podsumowująca:

  1. Chętni uczniowie wykonują na tablicy mapę pojęć związanych z gatunkami obcymi, inwazyjnymi i rodzimymi, podając ich przykłady. Nauczyciel moderuje pracę uczniów, dokonując oceniania kształtującego, np.: „Prawidłowo przyporządkowałeś/przyporządkowałaś ten gatunek”, „Zastanów się, czy na pewno ten gatunek ma być w tym miejscu”.

  2. Uczniowie wypowiadają się na temat wykonanej pracy – o tym, co ich zaskoczyło, zdziwiło, poruszyło.

Praca domowa:

Na podstawie wiedzy z lekcji zidentyfikuj w swoim otoczeniu (np. szkoła, dom, ogród, park, jezioro) gatunki obce. Określ, które z nich są inwazyjne.

Materiały pomocnicze:

  • Strony WWW GDOŚ i IOP PAN (informacje dotyczące gatunków inwazyjnych).

RIjgDg1CQpBR2

Przycisk umożliwiający pobranie pliku pdf. Zawiera tabele z zestawieniem gatunków inwazyjnych.

Załącznik 1. Zestawienie gatunków inwazyjnych.
Plik PDF o rozmiarze 175.40 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film można wykorzystać na innych lekcjach biologii (na tematy dotyczące ekologii, rozprzestrzeniania się i zasięgów gatunków) lub zajęciach pozalekcyjnych.