Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Gatunki inwazyjne i ich wpływ na bioróżnorodność
Grupa docelowa: III etap edukacyjny – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje wpływ gatunków inwazyjnych na bioróżnorodność;
określa drogi rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych w Polsce;
porównuje sposoby ograniczania ekspansji gatunków inwazyjnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
operacyjna.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
prezentacja uczniowska;
pogadanka;
analiza materiału źródłowego;
dyskusja;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
duża mapa Polski, karteczki samoprzylepne.
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Chętne osoby sprawdzają dane na temat gatunków inwazyjnych (w urzędzie gminy, starostwie lub nadleśnictwie) i przygotowują notatkę do przedstawienia na lekcji.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel pyta, nawiązując do tematu lekcji: „Co się dzieje, kiedy osobniki jakiegoś gatunku opuszczają naturalne siedliska?”, „Jakie są drogi rozprzestrzeniania się gatunków inwazyjnych?”, „Jaka jest różnica między gatunkiem rodzimym, obcym i inwazyjnym?” – pogadanka.
Faza realizacyjna:
Jeśli chętni uczniowie przygotowali notatki o lokalnych gatunkach inwazyjnych, prezentują zebrane dane. Pozostali uczniowie je komentują – pogadanka.
Uczniowie w parach, korzystając ze stron Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz Instytutu Ochrony Przyrody PAN w Krakowie, wyszukują informacje o gatunkach inwazyjnych, wykonując zestawienie (zob. materiały pomocnicze). Przede wszystkim umieszczają w nim gatunki występujące lokalnie.
Wspólne oglądanie filmu – przy każdej prezentacji gatunku inwazyjnego występującego w Polsce nauczyciel zatrzymuje projekcję i pyta, czy ktoś z klasy widział ten gatunek, a jeśli tak, to gdzie.
Uczniowie przyklejają w odpowiednich miejscach na mapie Polski karteczki z zapisaną nazwą gatunku inwazyjnego – na podstawie swoich obserwacji, opracowań i filmu.
Dyskusja na temat: „Czy gatunki inwazyjne zawsze są groźne dla gatunków rodzimych?”.
Faza podsumowująca:
Chętni uczniowie wykonują na tablicy mapę pojęć związanych z gatunkami obcymi, inwazyjnymi i rodzimymi, podając ich przykłady. Nauczyciel moderuje pracę uczniów, dokonując oceniania kształtującego, np.: „Prawidłowo przyporządkowałeś/przyporządkowałaś ten gatunek”, „Zastanów się, czy na pewno ten gatunek ma być w tym miejscu”.
Uczniowie wypowiadają się na temat wykonanej pracy – o tym, co ich zaskoczyło, zdziwiło, poruszyło.
Praca domowa:
Na podstawie wiedzy z lekcji zidentyfikuj w swoim otoczeniu (np. szkoła, dom, ogród, park, jezioro) gatunki obce. Określ, które z nich są inwazyjne.
Materiały pomocnicze:
Strony WWW GDOŚ i IOP PAN (informacje dotyczące gatunków inwazyjnych).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać na innych lekcjach biologii (na tematy dotyczące ekologii, rozprzestrzeniania się i zasięgów gatunków) lub zajęciach pozalekcyjnych.