Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Efekt Dopplera i jego zastosowanie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania | pogadanka, wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Zastosowanie efektu Dopplera w astronomii” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wiadomości na temat efektu Dopplera dla fal mechanicznych oraz pyta o jego przejawy i zastosowania w codziennym życiu (na przykład w diagnostyce medycznej, technice i wykorzystanie przez niektóre zwierzęta). Wspomina, że ten sam efekt występuje także dla fal elektromagnetycznych. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zapoznaje uczniów z widmem emisyjnym i absorpcyjnym kilku pierwiastków oraz widmem Słońca. Następnie prosi uczniów o połączenie tych informacji z efektem Dopplera. Podaje wzór na długość fali światła obserwowanego lambdaȹ w czasie ruchu źródła. Wprowadza pojęcie prędkości radialnej i prosi uczniów o samodzielne wyznaczenie tej wielkości (wyprowadzenie wzoru (2) z części „Warto przeczytać”). | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia efektu Dopplera uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 4 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości dotyczących zastosowania efektu Dopplera uczniowie rozwiązują zadania: 2, 5 i 8 z zestawu ćwiczeń . | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Z grafiką interaktywną uczniowie mogą zapoznać się w ramach pracy domowej. |