Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Kultura polityczna a kultura obywatelska
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
8) wyjaśnia, czym jest kultura polityczna społeczeństwa; charakteryzuje jej typy w ujęciu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia kultury politycznej i obywatelskiej;
analizuje rodzaje kultury politycznej wyróżnione przez Gabriela Almonda i Sidneya Verbę;
rozważa, jaki jest dominujący typ kultury politycznej we współczesnej Polsce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
1. Uczniowie zostają zapytani, czy i w jakim kontekście słyszeli pojęcie kultury politycznej oraz jak rozumieją to pojęcie. Klasa jest poinformowana, że podczas dzisiejszych zajęć pozna naukowe ujęcie tego zjawiska.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
1. Klasie przedstawiona jest definicja i rodzaje kultury politycznej wyróżnione przez Gabriela Almonda i Sidneya Verbę.
2. Praca ze schematem interaktywnym. Uczniowie zapoznaja się z przykładami sondy ulicznej i odpowiadają na pytania zawarte w schemacie. Następnie rozwiązują ćwiczenie 1 dołaczone do multimedium, decydując, które określenia pasują do przedstawionego fragmentu sondy i jaki rodzaj kultury politycznej ona przedstawia.
3. Uczniowie dyskutują na temat rodzajów kultury politycznej, jakie odnajdują w swoim najbliższym otoczeniu. Wybrana osoba zapisuje wnioski.
4. Ćwiczenia interaktywne 1–8. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w parach. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali oceniają ich poprawność.
Faza podsumowująca:
1. Stworzona będzie mapa myśli dotycząca czynników determinujących rodzaj kultury politycznej w Polsce. Nauczyciel pisze na środku tablicy hasło „Kultura polityczna III RP”, a następnie zapisuje w formie mapy myśli podawane przez uczniów propozycje czynników, które wpływają na kulturę polityczną Polaków.
Praca domowa:
Jakie działania mogą podjąć organy władzy, a jakie sami obywatele (np. przez organizacje pozarządowe) w celu budowania w Polsce kultury politycznej uczestnictwa?
Materiały pomocnicze:
Hanna Sommer, Wybrane komponenty kultury politycznej i ich wpływ na percepcję państwa, „Humanities and Social Sciences” 2015, vol. XX nr 22 (1/2015).
CBOS, Monolog, dialog czy kłótnia – Polaków rozmowy o polityce, Komunikat z badań nr 153/2017, cbos.pl [online].
Ryszarda Socha, Dlaczego młodzi Polacy nie interesują się polityką, polityka.pl [online].
Krzysztof Przybyszewski, Kultura polityczna w kontekście procesu legitymizującego władzę polityczną, Poznań.
Mikołaj Cześnik, Agnieszka Kwiatkowska, Radosław Markowski, Co Polacy wiedzą o polityce? Niewiele, polityka.pl [online].
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Przedstawione w schemacie interaktywnym sondy uliczne mogą być dla uczniów inspiracją do przeprowadzenia takiego badania w swoim mieście.