Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równania wymierne z wartością bezwzględną

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: III. Równania i nierówności.  Zakres rozszerzony.

Uczeń:

2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż x+1xx1+1x+12xx1x+1.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje równania wymierne z wartością bezwzględną lub  dwiema wartościami bezwzględnymi,

  • tworzy algorytmy rozwiązywania równań wymiernych z wartością bezwzględną różnych typów,

  • dobiera model matematyczny do określonej sytuacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania

  • analiza przypadku,

  • dyskusja,

  • odwrócona klasa.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie w domu przygotowują sposób rozwiązywania równań wymiernych  z wartością bezwzględną.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się między sobą wiadomościami dotyczącymi rozwiązywania równań wymiernych z wartością bezwzględną, które przygotowali w domu.

  2. Uczniowie w parach omawiają rozwiązania przykładów z sekcji „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe rozwiązują zadania interaktywne. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

  4. Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas rozwiązywania zadań.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia  7‑8.

Materiały pomocnicze:

Liczby wymierne. Wartość bezwzględnaD8KkcXcFsLiczby wymierne. Wartość bezwzględna

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Przykład zawarty w  galerii zdjęć interaktywnych uczniowie mogą wykorzystać jako materiał na lekcję o nierównościach wymiernych z wartością bezwzględną.