Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równania wymierne z wartością bezwzględną
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa: III. Równania i nierówności. Zakres rozszerzony.
Uczeń:
2) rozwiązuje równania i nierówności wymierne nie trudniejsze niż .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równania wymierne z wartością bezwzględną lub dwiema wartościami bezwzględnymi,
tworzy algorytmy rozwiązywania równań wymiernych z wartością bezwzględną różnych typów,
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania
analiza przypadku,
dyskusja,
odwrócona klasa.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie w domu przygotowują sposób rozwiązywania równań wymiernych z wartością bezwzględną.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się między sobą wiadomościami dotyczącymi rozwiązywania równań wymiernych z wartością bezwzględną, które przygotowali w domu.
Uczniowie w parach omawiają rozwiązania przykładów z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie podzieleni na grupy 6 osobowe rozwiązują zadania interaktywne. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Uczniowie oglądają galerię zdjęć interaktywnych i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie przedstawiciele grup krótko omawiają trudności, jakie napotkali podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 7‑8.
Materiały pomocnicze:
Liczby wymierne. Wartość bezwzględnaLiczby wymierne. Wartość bezwzględna
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Przykład zawarty w galerii zdjęć interaktywnych uczniowie mogą wykorzystać jako materiał na lekcję o nierównościach wymiernych z wartością bezwzględną.