Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zjawisko populizmu i jego konsekwencje
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
12) wskazuje, do jakich organów i instytucji można się zwrócić w Rzeczypospolitej Polskiej o pomoc prawną w konkretnych sytuacjach; przedstawia zadania notariuszy, radców prawnych, adwokatów.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje istotę populizmu oraz jego główne cechy;
wyjaśnia przyczyny populizmu, posługując się przykładami;
analizuje możliwe konsekwencje populizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Nauczyciel prezentuje istotę populizmu. Zwraca uwagę na różne historyczne oblicza tego zjawiska w poszczególnych państwach.
2. Przedstawiony jest temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie przedstawiają przygotowane w domu prezentacje dotyczące wybranych partii, określanych jako populistyczne. Nakreślone są 2–3 krótkie prezentacje. Przykładowe partie do wyboru:
Zjednoczenie Narodowe (Francja);
Alternatywa dla Niemiec;
Liga (Włochy);
Ruch Pięciu Gwiazdek (Włochy);
Partia Brexitu (Wielka Brytania);
Podemos (Hiszpania).
2. Zainicjowana jest dyskusja na temat możliwych przyczyn wzrostu znaczenia partii populistycznych w XXI wieku. Odbywa się burza mózgów. Nauczyciel zwraca uwagę, by argumenty jej uczestników odnosiły się do różnych aspektów życia – społecznych, ekonomicznych oraz politycznych.
3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–5.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem „Konsekwencje populizmu” oraz wykonują dołączone do niego ćwiczenie.
2. Nauczyciel zwraca uwagę na problemy interpretacyjne przy omawianiu zjawiska populizmu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8.
Materiały pomocnicze:
Populizm, red. naukowa Olga Wysocka, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie, np. do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat populizmu lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.