Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co łyżwiarstwo figurowe ma wspólnego z zasadą zachowania momentu pędu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna |
Formy zajęć: | praca indywidualna, pokaz |
Środki dydaktyczne: | komputer z dostępem do Internetu, projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o to, czy ktoś uprawia łyżwiarstwo lub taniec. Nauczyciel prosi ochotnika o wykonanie pokazu – o wykonanie piruetu, czyli obrotu ciała wokół osi pionowej. Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się przede wszystkim ułożeniu rąk w trakcie wykonywania tej figury i zanotowanie, kiedy prędkość kątowa, z jaką obraca się osoba wykonująca obrót, wzrasta, a kiedy maleje. Nauczyciel prowadzi dyskusję na ten temat, prosząc uczniów o znalezienie analogii do tego doświadczenia również w innych sportach (np. akrobatyka, skoki do wody, taniec). Nauczyciel pyta uczniów o ich intuicyjne wytłumaczenie zaobserwowanego zjawiska. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zapisuje na tablicy zasadę zachowania pędu w postaci pokazującej, że iloczyn prędkości kątowej i momentu bezwładności jest wartością stałą: . Nauczyciel przechodzi do prezentacji symulacji z niniejszego e‑materiału, wprowadzając parametry zaproponowane przez uczniów (przykładowo masy tancerzy odpowiadające masie ciała człowieka w ich wieku). Po przeprowadzeniu serii symulacji nauczyciel prosi uczniów o zapisanie wniosków. | |
Faza podsumowująca: | |
Dla upewnienia się, że uczniowie zrozumieli omawiane zagadnienie, nauczyciel prosi ich o wykonanie zadań 1, 2, 3, 4 i 8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel indywidualnie sprawdza prace uczniów i na tej podstawie określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. Na koniec nauczyciel zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań, których nie rozwiązano w trakcie lekcji, czyli zadania 5, 6 i 7 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości dotyczących zasady zachowania momentu pędu. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana zgodnie ze scenariuszem. Można również rozpocząć lekcję od wykonania symulacji, a następnie wykonać eksperyment, aby potwierdzić przewidywania teoretyczne. |