Sprawdź się
Które z poniższych wzorów przedstawiają zasadę zachowania momentu pędu bryły sztywnej? (L - moment pędu, I - moment bezwładności, ω - prędkość kątowa, - masa ramienia, l - długość ramienia)
- Żadne z powyższych
Co się stanie z prędkością kątową łyżwiarza wykonującego piruet trzymając ręce nad głową, jeśli rozłoży ręce na bok? Prędkość kątowa:
- zmniejszy się
- zwiększy się
- nie zmieni się
- to zależy od tego jak szybko wykona ten ruch
Korzystając z zasady zachowania momentu pędu dla bryły sztywnej można obliczyć, jaka będzie prędkość kątowa ciała po tym, jak zmieni się jego moment bezwładności z na , jeśli początkowo obracało się z prędkością kątową . Uzupełnij poniższe puste pola odpowiednimi działaniami i symbolami, aby otrzymać poprawną postać tego wzoru:
, , , , , ,
Ustaw obrazki A, B, C, D w taki sposób, aby moment bezwładności przestawionej postaci względem zaznaczonej osi zmniejszał się od lewej do prawej. Wpisz poprawną kolejność.
Odpowiedź: ............ - ............ - ............ - ............
Na poniższym rysunku schematycznego modelu człowieka zaznaczono różne osie obrotu. Przyporządkuj nazwy figur akrobatycznych do tego, wokół której osi się one odbywają:
obrót, piruet, gwiazda, przewrót, przerzut, salto
X | |
Y | |
Z |
Wyprowadź wzór na zmianę prędkości obrotowej człowieka, który najpierw obracał się z rozłożonymi ramionami, a następie trzymał je wzdłuż ciała, przyjmując oznaczenia jak na rysunku poniżej oraz: masa tułowia - mIndeks dolny tt, masa ręki - mIndeks dolny rr).
Przyjrzyj się rysunkowi.
Przyjmij, że długość ramienia l = 50 cm, a promień tułowia R = 15 cm, zgodnie z oznaczeniami na rysunku. Ramię ustawione poziomo ma większy moment bezwładności niż ramię zwisająco pionowo wzdłuż ciała, . Jak duża jest to różnica? Oblicz wartość stosunku momentów bezwładności . Odpowiedź wpisz w okienko poniżej, zaokrąglając ją do liczb całkowitych.
............
Jeśli moment bezwładności ciała zwiększył się dwukrotnie, to jak zmieniła się jego prędkość kątowa?
- Wzrosła dwukrotnie
- Zmniejszyła się dwukrotnie
- Wzrosła czterokrotnie
- Zmniejszyła się czterokrotnie