Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Once Upon a Time in Kiev… / Dawno, dawno temu w Kijowie…

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.13, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poznaje ukraińską legendę.

  2. Uczeń nazywa główne postaci występujące w tej legendzie.

  3. Uczeń opisuje wybranych bohaterów.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń wzbogaca wiedzę na temat różnych tekstów kultury.

  2. Uczeń rozwija umiejętność pracy w parze.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (inscenizacja, zabawy ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje miękką piłeczkę i rekwizyty, np. papierowe korony, kolorowe chusty, maski smoka.

W ramach rozgrzewki nauczyciel prosi uczniów, żeby usiedli w kręgu, a następnie rzuca piłeczkę do wybranej osoby i prosi ją, żeby podała skojarzenie z dowolną baśnią/ legendą, może to być np. tytuł, postać, przedmiot. Mówi: What comes to your mind when I say: fairy tale/legend? Any words, names, objects?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazuje na ilustracje i odtwarza nagrania, a uczniowie powtarzają chórem.

  2. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel ponownie odtwarza historyjkę. Zadaniem dzieci jest klaśnięcie, za każdym razem, gdy usłyszą słowo opisujące bohaterów legendy.

  4. Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych przeciągają nazwy na obrazek w Exercise 2 (Przeczytaj). Następnie ochotnicy nanoszą poszczególne odpowiedzi na tablicę.

  5. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj) i odczytuje zdania. Uczniowie głosują, czy zdania są fałszywe, czy prawdziwe. Jeśli uważają zdanie za prawdziwe, kierują kciuki w górę i mówią: Yes, it’s true. Jeśli uznają je za fałszywe, kierują kciuki w dół i mówią: No, it’s false. Nauczyciel lub ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie wspólnie odczytują podpisy pod obrazkami w Exercise 1 (Animacja). Następnie, na urządzeniach mobilnych wpisują słowa w luki. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  7. Dzieci oglądają animację na tablicy. Następnie ochotnicy odczytują na głos wyrażenia z Exercise 2 (Animacja), a reszta klasy podnosi odpowiednio: prawą rękę - jeśli wrażenie opisuje obrazek z prawej strony lub lewą rękę - jeśli wyrażenie pasuje do ilustracji z lewej strony.

  8. Uczniowie odczytują zdania z Exercise 3 (Animacja), po czym nauczyciel jeszcze raz odtwarza animację, a uczniowie na urządzeniach mobilnych porządkują kolejność zdań.

9. Uczniowie pracują w parach. Używając zdań z Exercise 3 (Animacja), każde dziecko stara się opowiedzieć drugiemu historię smoka i dzielnego Kyrylo.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w parach rysują komiks z historią z legendy. Komiks składa się z 5 ilustracji – każda odpowiada jednemu zdaniu z ćwiczenia Exercise 2 (Animacja). Każdy komiks powinien rozpoczynać narrację od Unce upon a time… Z prac powstaje wystawa klasowa.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze:

Miękka piłeczka i rekwizyty, np. papierowe korony, kolorowe chusty do przedstawienia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel dzieli dzieci na zespoły sześcioosobowe: narrator, książę, księżniczka, smok, Kyrylo, gołąb. Każdy zespół naradza się nad sposobem przedstawienia historii smoka i Kyrylo. Wybierają rekwizyty i przedstawiają inscenizację na forum klasy.