Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Gdzie stosuje się benzen?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
7) opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów; wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
9) opisuje budowę cząsteczki benzenu z uwzględnieniem delokalizacji elektronów; wyjaśnia, dlaczego benzen, w przeciwieństwie do alkenów i alkinów, nie odbarwia wody bromowej ani wodnego roztworu manganianu(VII) potasu.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia zastosowania benzenu;
analizuje historyczne zastosowania benzenu;
koreluje właściwości benzenu z jego zastosowaniami.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
pogadanka;
kolaż;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
grafika interaktywna;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony, tablety z dostępem do Internetu;
podręczniki tradycyjne;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.
Przed lekcją:
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z plakatem i wynotować nazwy związków chemicznych widocznych na plakacie:
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel nawiązując do plakatu pyta uczniów, jaki ich zdaniem związek kluczowy jest wykorzystywany w produkcji wielu związków chemicznych, w tym wymienionych na plakacie?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Jakie związki chemiczne stosuje się do syntezy benzenu?
Faza realizacyjna:
Uczniowie poszukują w e‑materiale odpowiedzi dotyczącej związków chemicznych stosowanych do syntezy benzenu i skonfrontowanie z propozycjami w fazie wstępnej.
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje materiały do pracy grupowej: rożne kolorowe gazety, magazyny, mazaki, nożyce, klej, arkusze papieru A3/A4. Zadaniem uczniów jest przygotowanie kolażu na temat zastosowania benzenu. Uczniowie mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału, grafiki interaktywnej. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich. Po wyznaczonym czasie liderzy grup prezentują efekty pracy na forum klasy.
Nauczyciel inicjuje dyskusję zadając pytanie: Czy jest możliwe wyeliminowanie benzenu z otoczenia człowieka z uwagi na jego toksyczne działanie?
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie notatki o dwóch związkach chemicznych do produkcji, których wykorzystuje się benzen.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako pomoc w stworzeniu plakatu oraz podczas samokształcenia uczniow.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel drukuje załącznik zamieszczony w scenariuszu i rozdaje uczniom, bądź przesyła go uczniom w wersji elektronicznej na umówiony komunikator. 2. Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz cenki dla uczniów oraz:
arkusze papieru A3/A4;
mazaki;
glutaki;
nożyce;
kolorowe gazety, magazyny;
klej.