Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Znaczenie poszczególnych rodzajów transportu lądowego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

4) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje rodzaje transportu lądowego,

  • wyjaśnia, na czym polega transport przesyłowy i charakteryzuje go,

  • omawia przestrzenne zróżnicowanie gęstości sieci drogowej i linii kolejowych na świecie i wyjaśnia jego przyczyny,

  • wyjaśnia i ocenia znaczenie poszczególnych rodzajów transportu lądowego w przewozach osób i towarów na świecie,

  • wskazuje, jaki rodzaj transportu osób i towarów jest wykorzystywany najczęściej na poszczególnych obszarach.

Strategie nauczania: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Berezowski S., Geografia transportu – przegląd problemów z różnych krajów świata, PWN, Warszawa 1962.

Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2003.

Luchter B., Wrona J. (red.), Podstawy geografii społeczno‑ekonomicznej świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków 2018.

Transport Statistics (dostęp 21.12.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie ostatniej lekcji.

  • Przeczytanie przez uczniów wprowadzenia do e‑materiału i krótka dyskusja na ten temat.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję klasową na temat rodzajów transportu lądowego. Uczniowie pracują w dwóch zespołach. Jeden z nich przygotowuje informacje na temat transportu samochodowego, a drugi – na temat transportu szynowego i przesyłowego. W tym celu uczniowie korzystają z części „Przeczytaj” e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje klasowa dyskusja.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną i prosi oba zespoły o wykonanie polecenia zawartego w tej części e‑materiału. Po zakończonej pracy następuje podsumowanie i klasowa dyskusja.

  • Następnie uczniowie grają w grę edukacyjną. Każdy uczeń może grać samodzielnie lub nauczyciel może wyświetlić ją na ekranie, aby pracował cały zespół klasowy.

Faza podsumowująca

  • Uczniowie układają trzy pytania sprawdzające dla swojego kolegi/swojej koleżanki i oceniają poprawność ich odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Sporządzenie mapy myśli do zagadnienia „transport lądowy”.

  • Można poprosić także o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może znaleźć zastosowanie na innych lekcjach dotyczących geografii transportu, w tym geografii transportu Polski (zakres podstawowy: XII. 3, XII. 4, XIII. 6, XV. 12; zakres rozszerzony: XII. 1).