Grafika interaktywna
Polecenie 1
Na podstawie poniższych map wyjaśnij przyczyny zróżnicowania gęstości sieci dróg kołowych i linii kolejowych na świecie.
Na mapie świata zaznaczono krajami gęstość sieci dróg w 2018 roku. Na mapie wyróżniają się między innymi takie kraje jak Belgia, Holandia, Węgry, Japonia, w których wskaźnik wynosi powyżej 200. Wskaźnik od 100,1 do 200 to niemal cała Europa z wyjątkiem Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz Norwegii, wskaźnik dotyczy także Indii. Dosyć wysoki wskaźnik jest w Stanach Zjednoczonych od 50,1 do 100. Wskaźnik najniższy, wynoszący mniej lub równe 10, dotyczy niemal wszystkich krajów afrykańskich, a także Azji Północnej, Ameryki Południowej – Argentyny, Boliwii, Paragwaju, Gujany, Surinam. Opisano: 1. Najlepiej rozbudowaną sieć dróg mają kraje wysoko rozwinięte, o wysokim stopniu uprzemysłowienia, dużej gęstości zaludnienia i wysokim wskaźniku urbanizacji, choć i na ich terytorium istnieją znaczne dysproporcje – obszary zurbanizowane odznaczają się zdecydowanie większą gęstością sieci niż tereny wiejskie. Długość dróg kołowych w Polsce w 2020 r. wynosiła niemal 424 tys. km. Do czołówki państw o rekordowej gęstości dróg kołowych należą jednak te o niewielkiej powierzchni, na przykład: Monako (ponad 3600 km dróg kołowych na 100 km2 powierzchni), Malta (ponad 700 km na 100 km2 powierzchni) czy Belgia (ponad 390 km na 100 km2 powierzchni). Kraje wysoko rozwinięte o dużej powierzchni odznaczają się dużą łączną długością dróg kołowych, lecz mniejszą ich gęstością. Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej długości dróg kołowych na tle Unii Europejskiej: USA 6,853 miliona kilometrów, Unia Europejska 6,251 miliona kilometrów, Indie 5,013 miliona kilometrów, Chiny 1,752 miliona kilometrów, Brazylia 540,1 miliona kilometrów, Rosja 1,530 miliona kilometrów, Japonia 1,215 miliona kilometrów, Francja 1,90 miliona kilometrów. Podpis pod ilustracją: Państwa o największej długości dróg kołowych na tle UE (mln km). Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe dotyczące państw o największej długości dróg szybkiego ruchu na tle Unii Europejskiej: Chiny 149,6 tysiąca kilometrów, USA 95,9 tysiąca kilometrów, Unia Europejska 84,2 tysiąca kilometrów, Hiszpania 17,1 tysięcy kilometrów, Kanada 17 tysięcy kilometrów, Niemcy 13 tysięcy kilometrów, Wielka Brytania 12,4 tysiąca kilometrów, Francja 11,7 tysiąca kilometrów. Podpis pod ilustracją: Państwa o największej długości dróg szybkiego ruchu na tle UE (tys. km)., 2. Małą gęstością dróg kołowych odznaczają się kraje słabo rozwinięte, zwłaszcza te o dużej powierzchni. Niektóre kraje wysoko rozwinięte o dużej powierzchni oznaczają się także względnie małą gęstością dróg kołowych.
Na mapie świata zaznaczono krajami gęstość sieci dróg w 2018 roku. Na mapie wyróżniają się między innymi takie kraje jak Belgia, Holandia, Węgry, Japonia, w których wskaźnik wynosi powyżej 200. Wskaźnik od 100,1 do 200 to niemal cała Europa z wyjątkiem Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz Norwegii, wskaźnik dotyczy także Indii. Dosyć wysoki wskaźnik jest w Stanach Zjednoczonych od 50,1 do 100. Wskaźnik najniższy, wynoszący mniej lub równe 10, dotyczy niemal wszystkich krajów afrykańskich, a także Azji Północnej, Ameryki Południowej – Argentyny, Boliwii, Paragwaju, Gujany, Surinam. Opisano: 1. Najlepiej rozbudowaną sieć dróg mają kraje wysoko rozwinięte, o wysokim stopniu uprzemysłowienia, dużej gęstości zaludnienia i wysokim wskaźniku urbanizacji, choć i na ich terytorium istnieją znaczne dysproporcje – obszary zurbanizowane odznaczają się zdecydowanie większą gęstością sieci niż tereny wiejskie. Długość dróg kołowych w Polsce w 2020 r. wynosiła niemal 424 tys. km. Do czołówki państw o rekordowej gęstości dróg kołowych należą jednak te o niewielkiej powierzchni, na przykład: Monako (ponad 3600 km dróg kołowych na 100 km2 powierzchni), Malta (ponad 700 km na 100 km2 powierzchni) czy Belgia (ponad 390 km na 100 km2 powierzchni). Kraje wysoko rozwinięte o dużej powierzchni odznaczają się dużą łączną długością dróg kołowych, lecz mniejszą ich gęstością. Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej długości dróg kołowych na tle Unii Europejskiej: USA 6,853 miliona kilometrów, Unia Europejska 6,251 miliona kilometrów, Indie 5,013 miliona kilometrów, Chiny 1,752 miliona kilometrów, Brazylia 540,1 miliona kilometrów, Rosja 1,530 miliona kilometrów, Japonia 1,215 miliona kilometrów, Francja 1,90 miliona kilometrów. Podpis pod ilustracją: Państwa o największej długości dróg kołowych na tle UE (mln km). Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe dotyczące państw o największej długości dróg szybkiego ruchu na tle Unii Europejskiej: Chiny 149,6 tysiąca kilometrów, USA 95,9 tysiąca kilometrów, Unia Europejska 84,2 tysiąca kilometrów, Hiszpania 17,1 tysięcy kilometrów, Kanada 17 tysięcy kilometrów, Niemcy 13 tysięcy kilometrów, Wielka Brytania 12,4 tysiąca kilometrów, Francja 11,7 tysiąca kilometrów. Podpis pod ilustracją: Państwa o największej długości dróg szybkiego ruchu na tle UE (tys. km)., 2. Małą gęstością dróg kołowych odznaczają się kraje słabo rozwinięte, zwłaszcza te o dużej powierzchni. Niektóre kraje wysoko rozwinięte o dużej powierzchni oznaczają się także względnie małą gęstością dróg kołowych.Gęstość sieci dróg kołowych na świecie w 2018 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego.
Na mapie świata zaznaczono gęstość linii kolejowych 2018 r. Wskaźnik powyżej 7,5 mają Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Belgia. Wskaźnik od 5,1 do 7,5 dotyczy między innymi Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Austrii, Słowenii, Polski. Najniższa wartość, czyli mniejsza lub równa 0,5, dotyczy niemal całej Afryki, większości krajów Ameryki Południowej, a także Mongolii, Indonezji, Australii, Nowej Zelandii. Opisano:
1. Współcześnie najdłuższymi sieciami kolejowymi charakteryzują się państwa o dużych powierzchniach, takie jak USA, Rosja, Indie i Chiny. Długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 18,5 tys. km. Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej długości linii kolejowych: USA 150,5 tysiąca kilometrów, Rosja 85,6 tysiąca kilometrów, Indie 68,4 tysiąca kilometrów, Chiny 67,5 tysiąca kilometrów, Kanada 47,7 tysiąca kilometrów, Niemcy 33,4 tysiąca kilometrów, Brazylia 32,6 tysiąca kilometrów. Podpis pod zdjęciem: Państwa o największej długości linii kolejowych (tys. km) w 2018 r. W państwach o dużej łącznej długości sieci kolejowych gęstość tej sieci jest stosunkowo niewielka i odznacza się znacznymi dysproporcjami - znacznie większe wartości tego wskaźnika odnotowuje się na obszarach miejskich i przemysłowych. Najwyższe wartości wskaźnika gęstości sieci kolejowej (przekraczające 7 km/100 km2 powierzchni) mają stosunkowo niewielkie powierzchniowo, ale dobrze rozwinięte gospodarczo kraje europejskie ze względu na: wysoki poziom rozwoju gospodarczego, rewolucję przemysłową, która rozpoczęła się w tych krajach i wpłynęła na rozwój kolei, rozwój surowcowych okręgów przemysłowych, które wymagały transportu towarów masowych z różnych miejsc. Na ilustracji znajdują się wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej gęstości linii kolejowych. Wartości podano w kilometrach na 100 kilometrów kwadratowych powierzchni: Czechy 12,2, Belgia 11,9, Luksemburg 11,9, Niemcy 9,6, Holandia 9, Szwajcaria 8,2, Węgry 7,8, Słowacja 7,6. Podpis pod zdjęciem: Państwa o największej gęstości linii kolejowych (km na 100 km2 powierzchni) w 2018 r., 2. Na przeciwległym biegunie rozwoju kolejnictwa są niektóre państwa wyspiarskie (np. Samoa, Malta, Islandia, Cypr, Papua Nowa Gwinea) oraz kraje słabo rozwinięte, nierzadko bez bogactw naturalnych (np. Laos, Oman, Gambia, Somalia, Czad, Bhutan, Jemen), które są całkowicie pozbawione linii kolejowych. W niektórych z nich pozostałością po okresie kolonialnym i gospodarce rabunkowej są krótkie odcinki torów kolejowych blisko wybrzeży, które nie łączą się w sieć. Gęstość sieci kolejowej uzależniona jest także od warunków atmosferycznych (występowanie dużej amplitudy temperatury powietrza, intensywnych opadów śniegu czy gołoledzi wpływają negatywnie zarówno na stan techniczny torów, jak i na czas kursowania pociągów).
Na mapie świata zaznaczono gęstość linii kolejowych 2018 r. Wskaźnik powyżej 7,5 mają Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Belgia. Wskaźnik od 5,1 do 7,5 dotyczy między innymi Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch, Austrii, Słowenii, Polski. Najniższa wartość, czyli mniejsza lub równa 0,5, dotyczy niemal całej Afryki, większości krajów Ameryki Południowej, a także Mongolii, Indonezji, Australii, Nowej Zelandii. Opisano:
1. Współcześnie najdłuższymi sieciami kolejowymi charakteryzują się państwa o dużych powierzchniach, takie jak USA, Rosja, Indie i Chiny. Długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 18,5 tys. km. Ilustracja przedstawia wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej długości linii kolejowych: USA 150,5 tysiąca kilometrów, Rosja 85,6 tysiąca kilometrów, Indie 68,4 tysiąca kilometrów, Chiny 67,5 tysiąca kilometrów, Kanada 47,7 tysiąca kilometrów, Niemcy 33,4 tysiąca kilometrów, Brazylia 32,6 tysiąca kilometrów. Podpis pod zdjęciem: Państwa o największej długości linii kolejowych (tys. km) w 2018 r. W państwach o dużej łącznej długości sieci kolejowych gęstość tej sieci jest stosunkowo niewielka i odznacza się znacznymi dysproporcjami - znacznie większe wartości tego wskaźnika odnotowuje się na obszarach miejskich i przemysłowych. Najwyższe wartości wskaźnika gęstości sieci kolejowej (przekraczające 7 km/100 km2 powierzchni) mają stosunkowo niewielkie powierzchniowo, ale dobrze rozwinięte gospodarczo kraje europejskie ze względu na: wysoki poziom rozwoju gospodarczego, rewolucję przemysłową, która rozpoczęła się w tych krajach i wpłynęła na rozwój kolei, rozwój surowcowych okręgów przemysłowych, które wymagały transportu towarów masowych z różnych miejsc. Na ilustracji znajdują się wykresy kolumnowe. Dotyczą państw o największej gęstości linii kolejowych. Wartości podano w kilometrach na 100 kilometrów kwadratowych powierzchni: Czechy 12,2, Belgia 11,9, Luksemburg 11,9, Niemcy 9,6, Holandia 9, Szwajcaria 8,2, Węgry 7,8, Słowacja 7,6. Podpis pod zdjęciem: Państwa o największej gęstości linii kolejowych (km na 100 km2 powierzchni) w 2018 r., 2. Na przeciwległym biegunie rozwoju kolejnictwa są niektóre państwa wyspiarskie (np. Samoa, Malta, Islandia, Cypr, Papua Nowa Gwinea) oraz kraje słabo rozwinięte, nierzadko bez bogactw naturalnych (np. Laos, Oman, Gambia, Somalia, Czad, Bhutan, Jemen), które są całkowicie pozbawione linii kolejowych. W niektórych z nich pozostałością po okresie kolonialnym i gospodarce rabunkowej są krótkie odcinki torów kolejowych blisko wybrzeży, które nie łączą się w sieć. Gęstość sieci kolejowej uzależniona jest także od warunków atmosferycznych (występowanie dużej amplitudy temperatury powietrza, intensywnych opadów śniegu czy gołoledzi wpływają negatywnie zarówno na stan techniczny torów, jak i na czas kursowania pociągów).Gęstość linii kolejowych na świecie w 2018 r.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., oprac. na podstawie danych Banku Światowego.