Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Maciej Kałaska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne centra finansowe na świecie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.

Uczeń:

4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz wskazuje główne centra finansowe na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • podaje podstawowe informacje o centrach finansowych,

  • wskazuje na mapie świata główne centra finansowe na świecie,

  • omawia czynniki rozwoju centrów finansowych,

  • opisuje zasady funkcjonowania rajów podatkowych.

Strategie nauczania: odwrócona klasa, konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w większych grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy, mapa świata

Materiały pomocnicze

Karwowski J., Centra offshore na globalnych rynkach finansowych, PWE, Warszawa 2010.

Lutkowski K., Finanse międzynarodowe. Zarys problematyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

Nawrot R., Międzynarodowa optymalizacja podatkowa, Difin, Warszawa 2014.

Z/Yen, CDI, The Global Financial Centres Index 28, Long Finance, Financial Centre Futures, 2020. Dostępne w internecie: longfinance.net (dostęp 16.06.2021).

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie się do zajęć. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” tego e‑materiału.

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Przedstawienie tematu i celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie realizują 1. cel lekcji dotyczący podstawowych informacji o centrach finansowych. Na początku mają chwilę na przypomnienie sobie treści z sekcji „Przeczytaj”. Następnie każdy z uczniów zapisuje w zeszycie przedmiotowym minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie uczniowie spacerują po klasie i na znak umówionego sygnału szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas lektury części „Przeczytaj” i odpowiadają na nie.

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do celu drugiego. Uczniowie wskazują na mapie główne centra finansowe na świecie. Wykonują indywidualnie ćwiczenie 1. i 2. z sekcji „Sprawdź się”. W trakcie pracy mogą posiłkować się pierwszą tabelą z części „Przeczytaj” lub innymi źródłami informacji.

  • Nauczyciel koncentruje uwagę uczniów na celu trzecim. W pierwszej kolejności jeden z uczniów proszony jest o przeczytanie polecenia do grafiki interaktywnej zawartej w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z grafiką, a następnie w kilkuosobowych grupach wykonują polecenie do niej. Potem nauczyciel prosi chętną grupę o przedstawienie rezultatów pracy. Klasa uzupełnia wypowiedź, prezentując własne propozycje. Następnie – już w parach – uczniowie wykonują 3. ćwiczenie interaktywne.

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do czwartego celu, wprowadzając ich do tematyki rajów podatkowych. Następnie uczniowie poszerzają wiedzę i umiejętności poprzez wykonanie ćwiczeń interaktywnych 4–8 z sekcji „Sprawdź się.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi przez uczniów.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie na lekcji.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Dla wszystkich: wykonanie ćwiczeń, które nie zostały skończone na lekcji.

  • Dla chętnych: esej na temat „Perspektywy rozwoju centrum finansowego w Warszawie”. Nauczyciel poleca źródła do analizy, np. pozycję The Global Financial Centres Index 28, wskazaną w materiałach pomocniczych.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych znaczeniu usług finansowych w rozwoju społeczno‑gospodarczym świata (zakres podstawowy: XII. 3). Kontekstowo może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych ocenie wpływu korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko przyrodnicze państw i regionów świata (zakres rozszerzony: XXIII. 4).