Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Józef Ginter, Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Dyfrakcja na szczelinie oraz siatce dyfrakcyjnej |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu; X. Fale i optyka. Uczeń: 8) opisuje jakościowo związek pomiędzy dyfrakcją na szczelinie a szerokością szczeliny i długością fali. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia eksperymentalno‑obserwacyjna. |
Metody nauczania: | Wykład informacyjny, wyciąganie wniosków z doświadczeń |
Formy zajęć: | Praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | Siatka dyfrakcyjna z jedną, dwiema, trzema i wieloma szczelinami, laser lub wskaźnik laserowy |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Jak w sposób jakościowy opisać związek między dyfrakcją na szczelinie a szerokością szczeliny i długością fal?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel w zaciemnionej klasie prezentuje zjawisko dyfrakcji światła na pojedynczej szczelinie. Uczniowie obserwują obraz dyfrakcyjny. Następnie zamienia pojedynczą szczelinę na podwójną i pyta uczniów o różnicę. Podobnie czyni z potrójną szczeliną oraz pełnoprawną siatką dyfrakcyjną. Uczniowie obserwują kolejne obrazy dyfrakcyjne i odpowiadają na zadane pytania. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadą Huygensa i jej zastosowaniem w przypadku pojedynczej szczeliny. Prosi uczniów o podanie innego przykładu zastosowania zasady Huygensa. Uczniowie podają przykłady zjawisk, które można wyjaśnić w oparciu o tę zasadę: ugięcie fal na wodzie przy przejściu przez szczelinę, załamanie fali na granicy ośrodków. Następnie nauczyciel wyprowadza wzór na kąt, pod jakim widać boczne maksima i minima, tak jak w części „Przeczytaj”. Pokazuje podobieństwo tego wyprowadzenia do przypadku siatki dyfrakcyjnej. Uczniowie śledzą tok rozumowania i zadają pytania w celu wyjaśnienia niezrozumiałych kwestii. Nauczyciel zachęca do odpowiedzi uczniów, którzy zrozumieli omawiane zagadnienie lub sam udziela wyjaśnień. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia materiału uczniowie rozwiązują zadania 2., 4. oraz 7. z części „Sprawdź się”. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 1., 5. oraz 6. z części „Sprawdź się”. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Samouczek może posłużyć do sprawdzenia poprawności wykonania doświadczenia z siatką dyfrakcyjną i szczeliną. |