SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Regiony występowania rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

2) przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego, wykazuje różnice między rolnictwem uprzemysłowionym i rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia wybrane, główne regiony rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego,

  • wskazuje poznane regiony na mapie świata,

  • charakteryzuje wybrane regiony rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego,

  • wyjaśnia znaczenie rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego dla wyżywienia ludności na świecie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, atlas, mapa ścienna (np. polityczna), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Bazy danych o rolnictwie ekologicznym:

Falkowski J., Kostrowicki J., Geografia rolnictwa świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.

GUS, Rocznik statystyki międzynarodowej 2018, GUS, Warszawa 2018 (część IV, dział 11).

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez omówienie/przypomnienie pojęć rolnictwo, przydatność rolnicza gleb oraz rozmieszczenia głównych regionów rolniczych na świecie (praca z atlasem – typy rolnictwa na świecie).

Faza realizacyjna

  • Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność grup określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem grup jest analiza tekstu i ilustracji zawartych w e‑materiale, wspomagana pracą z atlasem, mapami i danymi statystycznymi GUS i Europejskiego Urzędu Statystycznego.

  • Omówienie przez nauczyciela cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego.

  • Wyświetlenie na ekranie grafiki przedstawiającej rozmieszczenie rejonów rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego (alternatywnie: rozdanie uczniom wydruków), rozdanie danych statystycznych.

  • Kilkuminutowa praca i dyskusja w grupach, podczas której uczniowie, korzystając z map zamieszczonych w atlasie, informacji podanych w tekście e‑materiału i grafice interaktywnej oraz danych dostarczonych przez nauczyciela:

    1. wskazują rejony rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego na świecie, porównują rozmieszczenie rejonów rolnictwa uprzemysłowionego z lokalizacją głównych rejonów rolnictwa ekologicznego, określając podobieństwa i różnice zasięgu, identyfikują czynniki decydujące o lokalizacji rejonów,

    2. tworzą listę cech rolnictwa uprzemysłowionego i rolnictwa ekologicznego w zakresie: sposobów uprawy ziemi, stosowania nawozów, zagrożenia i ochrony gleby, wykorzystania energii i in., porównują je, wskazując różnice i podobieństwa,

    3. porównują dane statystyczne dotyczące: wysokości plonów wybranych upraw uzyskiwanych w rolnictwie uprzemysłowionym i ekologicznym,

    4. określają wady i zalety obu typów rolnictwa.

  • Prezentacja przy tablicy wniosków kilku wybranych grup uczniów – dyskusja z udziałem wszystkich uczniów po zakończeniu prezentacji.

  • Podsumowanie prezentowanych treści mające na celu wskazanie ogólnych prawidłowości rozwoju rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego na świecie, znaczenia gospodarczego, zagrożeń dla środowiska przyrodniczego itp. – uzupełnienie informacji przez nauczyciela.

  • Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów pracy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia aktywność uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie na lekcji.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Praca pisemna na temat porównania cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna oraz inne grafiki i dane zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane podczas lekcji dotyczących zagadnień rozwoju rolnictwa na świecie (zakres podstawowy: X. 1, 2, 3), zrównoważonego rozwoju (zakres podstawowy: XIII. 8; zakres rozszerzony: XIX. 3) przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania (zakres podstawowy XIII. 3) oraz do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu.