Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | fizyka |
Temat zajęć: | Czy światło może zmienić kolor po zderzeniu z elektronami? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne 2Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended learning |
Metody nauczania: | pogadanka, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica, komputer, projektor |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel wzbudza ciekawość uczniów poprzez wprowadzenie pojęcia „zmiany koloru światła przy jego oddziaływaniu z elektronami”. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, prosząc ich o wyjaśnienie podstawowych pojęć, takich jak elektron i pęd. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza koncepcję dualnej natury światła. Omawia kolejno „dzieje” odkryć falowej natury światła w XIX wieku, doświadczenia, które do tego doprowadziły, a następnie wątpliwości – zjawiska, których falowa natura światła nie była w stanie wyjaśnić. Następnie omawia drugie podejście – korpuskularną naturę światła i jej „dzieje”. Nauczyciel wspomaga się prezentacją multimedialną, w której pokazuje m.in. ideę i wyniki eksperymentów dyfrakcji światła, ideę i wyniki eksperymentów obrazujących naturę korpuskularną. Wyjaśnia, że obydwie te natury nie istnieją niezależnie od siebie. Wyjaśnia uczniom pojęcia pędu i energii fotonu i omawia zjawiska zderzenia fotonów z innymi cząstkami (np. w odniesieniu do ciśnienia promieniowania), gdzie manifestują się obydwie natury. Następnie nauczyciel omawia relatywistyczny związek między pędem i energią dla elektronu, niezbędny, by opisać zjawisko Comptona. | |
Faza podsumowująca: | |
Po wprowadzeniu powyższych informacji, nauczyciel prosi uczniów o samodzielne opracowanie zagadnienia zjawiska Comptona, na podstawie animacji z tego e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadań dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium można zlecić uczniom do samodzielnej analizy (jak w zaproponowanym konspekcie), wykorzystać podczas lekcji dotyczących zjawiska Comptona jako pokaz multimedialny, a także wykorzystywać przy lekcjach na temat zasad zachowania i prezentować zjawisko Comptona jako przykład spełnienia tych zasad w mikroświecie. |