Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: O zniewoleniu człowieka w filmie Miloša Formana Lot nad kukułczym gniazdem
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje poglądy Michaela Foucaulta na temat historii więziennictwa i zniewalania jednostki;
wyjaśnia, czym jest efekt Lucyfera, wskazuje mechanizmy wyzwalające zło w człowieku i znajduje powiązania tych teorii z sytuacją opowiedzianą w filmie
interpretuje tytuł utworu Lot nad kukułczym gniazdem;
wskazuje związek wymowy filmu z etyką chrześcijańską;
interpretuje pieśń Jacka Kaczmarskiego A my nie chcemy uciekać stąd w świetle wydarzeń przedstawionych w filmie Lot nad kukułczym gniazdem;
porównuje sytuację zamknięcia w szpitalu w filmie Formana do Dżumy Alberta Camusa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem Lot nad kukułczym gniazdem w reżyserii Miloša Formana.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czy można całkowicie pozbawić człowieka wolności?
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają treść obejrzanego przed lekcją przedstawienia. Zwrócenie uwagi na najważniejsze treści. Uporządkowanie wiedzy za pomocą np. mapy myśli lub rybiego szkieletu.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Wybrany uczeń odczytuje treść poleceń:
– Wysłuchaj tekstu na podstawie książki Anthony'ego Giddensa pt. „Socjologia”. Potem zastanów się i zapisz, które elementy panoptikonu zostały wykorzystane w szpitalu w „Locie nad kukułczym gniazdem”. Które z mechanizmów więziennictwa wykorzystywała w swojej codziennej pracy siostra Ratched?
– Analizując zachowania bohaterów filmowych, napisz, jaki wpływ na zachowania chorych miała sytuacja zamknięcia, inwigilacji i przymusu, która była codziennością w szpitalu.
Klasa dzieli się na grupy i opracowuje propozycje odpowiedzi. Przedstawiciel wskazanej grupy prezentuje propozycję rozwiązania zadania, a pozostali uczniowie komentują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi uczniów, udzielając im informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 5 i 6, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie nr 7.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Lipman M., Sharp A., Oscanyan F., Filozofia w szkole, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.