| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. IX. Fale i optyka. Uczeń: 6) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną; opisuje polaryzację światła wynikającą z poprzecznego charakteru fali. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; 11) opisuje przebieg doświadczenia lub pokazu; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość. X. Fale i optyka. Uczeń: 14) rozróżnia fale poprzeczne i podłużne; opisuje światło jako falę elektromagnetyczną poprzeczną; rozróżnia światło spolaryzowane i niespolaryzowane. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
|
| Uczeń
pozna i zrozumie definicję fali podłużnej, i jej różnicę od fali poprzecznej;
nauczy się znajdować przykłady fal podłużnych wytwarzanych w laboratorium i w naturze;
nauczy się stosować podstawowe pojęcia charakteryzujące fale na drodze analizy konkretnych fal podłużnych;
wykona eksperyment, w którym zaobserwuje i dokona analizy fal podłużnych o różnym kształcie;
uzasadni pogląd, że fala dźwiękowa jest falą podłużną.
|
| IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe); strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - polega na dostrzeganiu i definiowaniu problemów oraz odkrywaniu rzeczywistości poprzez eksperymenty |
| pogadanka, burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| klasowo‑lekcyjna, eksperymentalna – w parach lub grupach |
| odpowiednie sprężyny (mogą być typu slinky) na śliskim podkładzie, rzutnik multimedialny |
| e‑materiały o tytułach „Fale poprzeczne”, „Na czym polega rozchodzenie się fal?”, „Klasyfikacja fal” |
|
|
Nauczyciel z pomocą uczniów (burza mózgów) poda szereg przykładów fal, opowiadając w miarę możliwości obrazowo, jak w praktyce mogą one powstawać, aby oddziaływały na wyobraźnię. Wybrany uczeń zapisuje te przykłady na osobnych kartkach, które z pomocą magnesów umieści na tablicy. Wspólnie znajdują różne kryteria, które pozwoliłyby sklasyfikować te fale w różne grupy. |
|
Nauczyciel podsumowuje uczniowskie próby klasyfikacji fal, wprowadzając definicję fali podłużnej. Uczniowie oglądają symulację z tego e‑materiału. Odpowiadają na pytanie: w jaki sposób można by wytworzyć fale o takim charakterze, jak przedstawione w symulacji. Eksperyment. Dwóch uczniów na oczach klasy konkuruje, który wytworzy na dużej sprężynie typu slinky falę o zadanych parametrach: harmoniczna o określonej częstotliwości, impuls falowy zawierający zgęszczenia i rozrzedzenia, impuls falowy zawierający tylko zgęszczenie. Uczeń, któremu lepiej wychodzi wytwarzanie ręką fali harmonicznej, dostaje zadanie, aby wytworzyć ją, a drugi uczeń określa jej długość. Nauczyciel przedstawia zagadnienie podobieństwa między falą akustyczną w gazie a falą na sprężynie. Uczniowie znajdują argumenty za tym, że obie są falami podłużnymi. Ważną częścią analizy jest odkrycie, co może być traktowane jako przemieszczenie w gazie (obraz nie może być zbyt makroskopowy, ani zbyt mikroskopowy). Nauczyciel przedstawia zagadnienie sił działających w fali w gazie i na sprężynie. Uczniowie analizują kierunki i zwroty sił na przykładzie zadania 4 z zestawu ćwiczeń interaktywnych. |
|
Uczniowie sami rozwiązują zadania 3 i 5 z zestawu ćwiczeń interaktywnych. |
|
Zadania 1, 2, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń interaktywnych. |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej o falach. |