Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Substraty oddechowe – mobilizacja i główne etapy rozkładu katabolicznego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są substraty oddechowe i na czym polega ich mobilizacja.
Wyróżnisz substraty i produkty procesów glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa.
Przeanalizujesz przebieg glikolizy, reakcji pomostowej i cyklu Krebsa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z animacją;
gwiazda pytań;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czym jest oddychanie komórkowe. Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi. Następnie nauczyciel dodaje, że podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, czy ich odpowiedzi były właściwe, czy też błędne.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Animacja”). Przed wyświetleniem animacji nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie przeczytanego przed lekcją tekstu zapisali pytania, na które odpowiedzi mogą poznać w animacji, a także pytania, które nasuną im się po jej obejrzeniu. Uczniowie zapoznają się z animacją, a następnie odczytują zapisane pytania.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, a następnie prezentuje na tablicy interaktywnej schemat „gwiazdy pytań” (zob. materiały pomocnicze). Objaśnia uczniom, w jaki sposób powinni pracować ze schematem: na podstawie e‑materiału oraz innych źródeł mają odpowiedzieć na pytania widniejące na schemacie. Następnie każdy zespół dopisuje piąte pytanie, np. wykorzystując pytania zapisane podczas oglądania animacji, i daje je do rozwiązania innej grupie.
Nauczyciel sprawdza wykonanie zadania, podchodząc do każdej grupy. Koryguje ewentualne błędy. Wybrani przez nauczyciela uczniowie kolejno prezentują wyniki prac swojego zespołu.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na ewentualne, niewykorzystane w gwieździe pytań, pytania sformułowane podczas pracy z filmem.
Klasa wspólnie wykonuje mapę myśli podsumowującą zajęcia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.