Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak posługiwać się współrzędnymi wektora?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania - wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,
    kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zrozumie czym są współrzędne wektora;

  2. pozna różnice między współrzędnymi wektora a a współrzędnymi punktu początkowego i końcowego tego wektora;

  3. zrozumie sposób wyznaczania współrzędnych wektora;

  4. przeanalizuje przykłady wykorzystania współrzędnych wektora;

  5. zastosuje współrzędne wektora do wyznaczania długości wektora;

  6. zastosuje zdobytą wiedzę teoretyczną wyznaczając współrzędne wektorów.

Strategie i metody
nauczania:

– blended‑learning,
– nauczanie hybrydowe.

Formy zajęć:

– film samouczek,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

– komputer z rzutnikiem,
– kartka w kratkę,
– linijka,
– długopis.

Materiały pomocnicze:

Przygotowany przez nauczyciela zestaw kilku zadań, analogicznych do tych z zestawu ćwiczeń, który posłuży do zadania uczniom pracy domowej.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Rozpoznanie wiedzy uczniów: Czy uczniowie słyszeli już o wektorach? Czy wiedzą, czym są wektory (może zetknęli się z tym pojęciem na matematyce)?. Czy wiedzą, co to są współrzędne punktu?
Nauczyciel czyta i omawia „Wprowadzenie”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają blok tekstowy, po czym wspólnie oglądają „Film samouczek”.
Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie mają pytania związane z tekstem lub filmem. Uczniowie wspólnie zastanawiają się nad pytaniami, które się pojawiły. Nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi. Uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub filmu, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Uczniowie rozwiązują zadania z Zestawu ćwiczeń, co służy wykorzystaniu i ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie w grupach omawiają rozwiązania zadań. Wspólnie zastanawiają się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa wskazane przez nauczyciela zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel stwierdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa stopień osiągnięcia wyznaczonych celów lekcji.

Praca domowa:

Na podstawie dokonanej analizy, nauczyciel wybiera trzy zadania (spośród przygotowanych przed lekcją), o zróżnicowanym stopień trudności, analogiczne do tych, które sprawiły uczniom najwięcej problemów. Zadanie te stanowić będą pracę domową dla uczniów.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Multimedium może być wykorzystane jako wstęp do lekcji lub w czasie lekcji tak, jak pokazano w scenariuszu.