Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Pisarstwo inspirowane reportażem – Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna specyfikę tekstów publicystycznych (reportaż);
wynotuje zabiegi językowe stosowane przez Andrzeja Stasiuka w opisach i określisz ich funkcje;
przeanalizuje fragmenty Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka pod kątem elementów reportażu oraz uogólnień na temat mieszkańców Europy Środkowej w nim zawartych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Kim jest reporter?
- Jakie ma cechy?
- Czym się zajmuje?
Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy w formie mapy myśli.Prowadzący zajęcia przedstawia cel zajęć i podaje temat.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z blokiem tekstowym zawartym w e‑materiale i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie uczniowie spacerują po klasie, na umówiony dźwięk szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Wspólnie z nauczycielem wysłuchują nagranie. Następnie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wykonuje polecenia 1 i 3, a druga 4 i 5. Polecenie 2 uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
„Zdarza mi się płakać, ale raczej w samotności. Nie wzrusza mnie cierpienie, lecz prostota ludzkich gestów”. Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz myśl Andrzeja Stasiuka zawartą w cytacie.
Materiały pomocnicze:
Urszula Glensk, Po Kapuścińskim, Kraków 2012.
Agata Marczewska, Zapis podróży - recenzja „Jadąc do Babadag” Andrzeja Stasiuka, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2008, nr 10.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.