Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Pisarstwo inspirowane reportażem – Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
3) rozpoznaje specyfikę tekstów publicystycznych (artykuł, felieton, reportaż), retorycznych (przemówienie, laudacja, homilia), popularnonaukowych i naukowych (rozprawa); wśród tekstów prasowych rozróżnia wiadomość i komentarz; rozpoznaje środki językowe i ich funkcje zastosowane w tekstach; odczytuje informacje i przekazy jawne i ukryte; rozróżnia odpowiedzi właściwe i unikowe;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpozna specyfikę tekstów publicystycznych (reportaż);

  • wynotuje zabiegi językowe stosowane przez Andrzeja Stasiuka w opisach i określisz ich funkcje;

  • przeanalizuje fragmenty Jadąc do Babadag Andrzeja Stasiuka pod kątem elementów reportażu oraz uogólnień na temat mieszkańców Europy Środkowej w nim zawartych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    - Kim jest reporter?
    - Jakie ma cechy?
    - Czym się zajmuje?
    Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy w formie mapy myśli.

  2. Prowadzący zajęcia przedstawia cel zajęć i podaje temat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z blokiem tekstowym zawartym w e‑materiale i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Następnie uczniowie spacerują po klasie, na umówiony dźwięk szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas czytania tekstu.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”. Wspólnie z nauczycielem wysłuchują nagranie. Następnie dzielą się na dwie grupy. Pierwsza wykonuje polecenia 1 i 3, a druga 4 i 5. Polecenie 2 uczniowie wykonują wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Dzielą się na dwie grupy. Zespół 1 zajmuje się zadaniami 1, 3, 4, 7, zespół 2 – zadaniami 2, 5, 6, 8. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. „Zdarza mi się płakać, ale raczej w samotności. Nie wzrusza mnie cierpienie, lecz prostota ludzkich gestów”. Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz myśl Andrzeja Stasiuka zawartą w cytacie.

Materiały pomocnicze:

  • Urszula Glensk, Po Kapuścińskim, Kraków 2012.

  • Agata Marczewska, Zapis podróży - recenzja „Jadąc do Babadag” Andrzeja Stasiuka,Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2008, nr 10.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.