Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: historia

Temat: Kiedy Legiony stały się zbędne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

zakres podstawowy

XXIX. Epoka napoleońska. 

Uczeń:

3) przedstawia przykłady zaangażowania się Polaków po stronie Napoleona, z uwzględnieniem Legionów Polskich we Włoszech;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, dlaczego polscy legioniści znaleźli się na Haiti i jak zostali tam przyjęci;

  • ocenia skutki militarnego zaangażowania Polaków we Włoszech i w Niemczech po objęciu przez Napoleona Bonaparte osobistych rządów we Francji (od 1799 r.).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych,

  • mapa myśli,

  • kostka metodyczna.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby metodą burzy mózgów przypomnieli sobie, co wiedzą na temat Legionów Polskich we Włoszech.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałem dotyczącym oddziałów polskich walczących u boku Napoleona.

  2. Uczniowie zostają podzieleni na trzy lub sześć grup (w zależności od liczebności klasy), każda ma za zadanie opracować zagadnienie w formie mapy myśli. Zagadnienia do opracowania:

  • Legiony Polskie od 1799 r.

  • Legia Naddunajska

  • Kolonia francuska San Domingo  

  1. Po wyznaczonym czasie przedstawiciele grup prezentują swoją mapę myśli pozostałym grupom, zwracając uwagę na wszystkie aspekty dotyczące zagadnienia.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się i spróbowali odpowiedzieć na pytanie: Jak zostali potraktowani legioniści przez Napoleona i Francuzów? (nauczyciel zapisuje pytanie na tablicy).

  3. Uczniowie prowadzą dyskusję, zwracając uwagę na rolę, jaką odegrali legioniści u boku Napoleona Bonapartego. Nauczyciel prosi, aby wyznaczona osoba zapisała wnioski, jakie uczniom nasuwają się po dyskusji.

  4. Uczniowie samodzielnie lub w parach wykonują ćwiczenia wyznaczone przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Na zakończenie lekcji nauczyciel rzuca kostkę do jednego z uczniów i prosi go o jej złapanie oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, które na niej zobaczył. Pytania na ściankach kostki:

  • Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć na ten temat?

  • Jak twoim zdaniem najlepiej nauczyć kogoś tego tematu?

  • Co z tego tematu jest dla ciebie ważne?

  • Co z tego tematu zaskoczyło cię na lekcji?

  • Co z tego tematu powinniśmy zapamiętać?

  • Znak zapytania. 
    Jeśli wypadnie znak zapytania, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać. Następnie uczeń odrzuca kostkę do następnej osoby.

  1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe, niezrealizowane w trakcie lekcji ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Wybór tekstów źródłowych z historii Polski 1795‑1864, red. S. Kieniewicz, T. Mencel, W. Rostocki, Warszawa 1959.

Zbigniew Filipiak, Walki Legionów polskich na San Domingo (Haiti) w latach 1802‑1803; materiał dostępny na stronie publikacje.edu.pl.

Monika Frenkiel, Polski pirat z Karaibów; materiał dostępny na stronie tawernaskipperow.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie do mapy interaktywnej mogą przygotować referat dotyczący losów żołnierzy Legi Naddunajskiej po jej przeformowaniu.