Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Cywilizacje i systemy religijne Bliskiego i Dalekiego Wschodu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, w jaki sposób kształtowały się religie we wschodnich cywilizacjach;
wymienia najważniejsze podobieństwa i różnice w systemach religijnych i filozoficznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu;
ocenia, jakie czynniki miały decydujący wpływ na rozwój starożytnych społeczeństw Bliskiego i Dalekiego Wschodu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj”, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Cywilizacje i systemy religijne Bliskiego i Dalekiego Wschodu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji, omówienie jej planowanego przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji. W ten sposób formułują obowiązujące ich kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe zespoły. Nna podstawie przeczytanego tekstu oraz informacji zawartych w medium w sekcji „Film” układają pytania do quizu dla innych grup. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na ilość poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami z aktywności.
Praca z drugim multimedium („Audiobook + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń dołączonych do nagrania, a dotyczących tekstu źródłowego ze Starego Testamentu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Co było dla nich trudne? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia przedstawione na początku zajęć prezentacje uczniowskie.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 2 i 3 z sekcji „Audiobook + Sprawdź się”.
Wróć do nagrań zamieszczonych w sekcji „Film” i wykonaj dołączone do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
W. Jakubowski, M. Włodarczyk, B. Zdaniuk, Historia do 1918 roku. Perspektywa kulturowo‑cywilizacyjna, wyd. Uniwersytet Warszawski, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa 2014.
Konfucjusz Mih‑Ti, Lao‑Tse, A z domu wychodź tylko drzwiami, Warszawa 1932.
Iran starożytny. Indie starożytne, oprac. A. Śmieszek, S. Schayer, Kraków 1926.
Teksty źródłowe do nauki historii w szkole, nr 1, Starożytny Wschód, red. J. Wolski, Warszawa 1959.
Wskazówki metodyczne:
Materiały filmowe oraz audiobook mogą posłużyć podczas lekcji do pracy uczniów w parach.
Spis tekstów wykorzystanych w ćwiczeniach:
Ćwiczenie 4, fragment 1 – Konfucjusz Mih‑Ti, Lao‑Tse, A z domu wychodź tylko drzwiami, Warszawa 1932.