Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Wójtowicz
Przedmiot: Matematyka
Temat: Postać iloczynowa funkcji kwadratowej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza oblicza miejsca zerowe funkcji kwadratowej i wyznacza jej postać iloczynową,
zamienia wzór funkcji w postaci iloczynowej na postać ogólną i odwrotnie;
wykorzystuje własności funkcji kwadratowej do wyznaczenia jej wzoru.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z dostępem do internetu dla uczniów.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel omawia z uczniami materiał z sekcji „Wprowadzenie”, ustala z uczniami cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w zakresie poruszanej tematyki. Wybrany uczeń zapisuje istotne informacje na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie podzieleni na 3‑osobowe grupy zapoznają się z informacjami w sekcji „Przeczytaj”. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania dla innych grup. Odpowiadają na nie pozostali uczniowie, a nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wyświetlają zawartość sekcji „Schemat interaktywny”. Wybrany uczeń czyta treść polecenia nr 1. Po zaznajomieniu się z treściami uczniowie komentują, i w razie potrzeby proszą o wyjaśnienie nauczyciela.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami na bieżąco.
W dalszej części uczniowie podzieleni na grupy 4‑osobowe biorą udział w lidze zadaniowej. W tym celu wykonują w ćwiczenia 3‑8 z sekcji „Sprawdź się” na czas. Po zakończeniu czasu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie przed całą klasą. Po przedstawieniu rozwiązań przez uczniów następuje podsumowanie pracy przez nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do wyświetlonych na tablicy interaktywnej celów z sekcji „Wprowadzenie”.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze
Postać iloczynowa funkcji kwadratowejPostać iloczynowa funkcji kwadratowej
Wskazówki metodyczne
Materiał z części „Schemat interaktywny” można wykorzystać do powtórzenia wiadomości w omawianym temacie.
Nauczyciel powinien ocenić pracę grupową uczniów. W ocenie pracy na lekcji należy uwzględnić wkład pracy ucznia.
Schemat interaktywny można wykorzystać rozwiązując równania kwadratowe.