Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Jakie tematy interesują młodych twórców – poetów?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
podaje definicje pastiszu, parodii, tropów stylistycznych;
bierze udział w dyskusji na temat tendencji poezji polskiej XXI wieku;
omawia powiązanie wiersza Hymn Tomasza Bąka z Hymnem o miłości Pawła z Tarsu;
wymienia czynniki wpływające na kształt najmłodszej poezji polskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z „Hymnem o miłości” Pawła z Tarsu, definicją pastiszu, parodii i tropów stylistycznych.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o swobodne wypowiedzi na temat tego, co interesuje młodych poetów. Proponuje dyskusję na temat tendencji poezji polskiej XXI wieku.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie wiersza Hymn Tomasza Bąka. Pyta o to, w jaki sposób ten wiersz nawiązuje do Hymnu o miłości Pawła z Tarsu (Hymn jest na pozór rozbudowanym, dwuwarstwowym żartem: pastiszem Hymnu o miłości Pawła z Tarsu oraz parodią wielu niespecjalnie udanych wierszy młodych twórców będących takimi właśnie pastiszami).
Nauczyciel przytacza fragment recenzji Pawła Kaczmarskiego Z CZUŁOŚCIĄ ŁASICOKONDY (TOMASZ BĄK: 'UTYLIZACJA'), „Art Papier”, 1 lipca 13 (349) / 2018.
Gdy spojrzymy, jakich dokładnie podmianek dokonał autor, odkryjemy kilka prowokacyjnych tez, kilka bardzo wyrazistych, domagających się dłuższego komentarza alegorii. „Przedsiębiorca” wchodzi na przykład w miejsce „dziecka” z tekstu Pawła, „rentier” to zaś „mąż dojrzały” – uznanie renty nie za swego rodzaju poboczny wątek czy aberrację systemu, ale jego punkt docelowy, świadectwo karykaturalnej dojrzałości kapitalizmu, samo w sobie jest mocną, antyreformistyczną, krytyczną tezą. W trójcy „ziemia, praca, kapitał” kapitał zajmuje oczywiście miejsce miłości [...]; natomiast znaczące wydaje się też to,
że „ziemia” wchodzi w miejsce „wiary” (jaka wyrazista materialistyczna deklaracja zawarta w dosłownie, jednym słowie!), „praca” zastępuje zaś „nadzieję” (co, w kontekście całego tomu, pozwala lepiej zlokalizować Bąka na mapie współczesnych lewicowych teorii, ale stanowi też wyraz pewnego przekonania na temat historycznego (in)determinizmu oraz tego, kto jest motorem sprawczym dziejów). „Prospekt emisyjny” jest zaś „zwierciadłem” z Pawłowego tekstu – tu znów otwiera się cały zestaw lekturowych tropów; wszystko jest przemyślane, nieoczywiste [...].
Nauczyciel prosi uczniów o refleksję na temat usłyszanego konceptu i sprawdzenie, czy w tekście pojawiają się inne tropy.Nauczyciel wyświetla treść wybranych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prezentuje film Jakuba Skurtysa. Prosi uczniów o wynotowanie czynników, które wpływają na kształt najmłodszej poezji polskiej.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania, omawiając je wraz z uczniami.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Skąd, zdaniem Jakuba Skurtysa, biorą się sądy o niezrozumiałości młodej poezji? Przedstaw własne zdanie na ten temat, opierając się na wierszach poznanych w sekcji „Przeczytaj”.
Polecenie 2. z sekcji „Film”.
Materiały pomocnicze:
Maja Staśko, Repetytorium, czyli wszystko, co chcielibyście wiedzieć o młodej poezji, ale baliście się zapytać, [w:] Zebrało się śliny, red. P. Kaczmarski,
M. Koronkiewicz, Stronie Śląskie 2016.Jakub Skurtys, Wspólny mianownik. Szkice o poezji i krytyce po 2010 roku, Wrocław 2020.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać multimedium we wprowadzeniu do zajęć.