1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zaznacz poprawne odpowiedzi.

111
Ćwiczenie 2

Wymień obszary zainteresowania młodych twórców poezji.

R1QHhjIyxLOsV
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: obszary zainteresowania
    • Elementy należące do kategorii obszary zainteresowania
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Nazwa kategorii:
    • Koniec elementów należących do kategorii obszary zainteresowania
RkHV5wDAymaSl
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu i odpowiedz na pytanie: O jakim nowym medium pisze autorka i jakie znaczenie mu przypisuje?

Poezja najmłodsza: autorki i autorzy – środowiska – komunikacja – mapa (wstęp)

Poezja nie jest sprawą indywidualną, wbrew panującemu mitowi romantycznego geniusza‑outsidera: wychodzi z konkretnej zbiorowości i w konkretną zbiorowość się włącza. I to decyduje o jej znaczeniu. Z całą mocą ujawnia to nowe medium, które w poezji pojawiło się na początku nowego tysiąclecia i które ukształtowało całkiem nową „młodą” poezję i jej (oraz jej autorek i autorów) funkcjonowanie [...].

3 Źródło: Poezja najmłodsza: autorki i autorzy – środowiska – komunikacja – mapa (wstęp), [w:] Maja Staśko, Polska poezja współczesna. Przewodnik encyklopedyczny.
RC7bENtyskwk1
(Uzupełnij).
RNqvGmM7VbQnO1
Ćwiczenie 4
Zaznacz prawdziwe stwierdzenia związane z młodą poezją polską. Możliwe odpowiedzi: 1. Młodych twórców interesuje wyłącznie tu i teraz, odrzucają sensowność mówienia zarówno o przeszłości, jak i o przyszłości., 2. Większość młodych twórców dostrzega ścisły związek obszarów prywatnych, osobistych z kształtującymi je realiami politycznymi., 3. Młodym autorom i autorkom chodzi przede wszystkim o zwrócenie uwagi na problemy codzienności., 4. Młodzi artyści zdecydowanie odcinają się w swoich wierszach od polityki., 5. Internet w znaczącym stopniu wpłynął na rozwój poezji i działalności okołopoetyckiej.
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z utworem Macieja Bobuli, a następnie zaznacz prawdziwe stwierdzenia.

Maciej Bobula dla tych, którzy w butach nike piją wodę polaris

wy, którzy w butach nike pijecie wodę polaris,
nie lękajcie się. nadchodzi wasz czas –
czas klimatu polarnego, w którym
globalne ocieplenie obnosić się będzie
w dresie z kreszu.

5 Źródło: Maciej Bobula, dla tych, którzy w butach nike piją wodę polaris, [w:] wsie, animalia, miscellanea, Warszawa 2018, s. 37.
R1XbJZNOJQlW8
Możliwe odpowiedzi: 1. Podmiot liryczny zwraca się do polityków., 2. Wiersz interweniuje w rzeczywistość., 3. Adresat w liczbie mnogiej dowodzi poetyckiego poczucia wspólnotowości., 4. Wiersz mówi o katastrofie klimatycznej., 5. W utworze autor posłużył się ironią.
21
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z wierszem Macieja Taranka. Napisz, jak w kontekście pierwszej strofy rozumiesz ostatni wers utworu.

Maciej Taranek boom #1

oglądałem pokemony, kiedy pierwszy samolot
uderzał w północną wieżę world trade center.
oglądałem pokemony, kiedy drugi samolot
uderzał w południową wieżę world trade center.

oglądałem uśmiechniętą mysz, która pika jak serce.

6 Źródło: Maciej Taranek, boom #1, [w:] repetytorium, red. Paweł Kaczmarski, Marta Koronkiewicz, Wrocław 2016, s. 235. Cytat za: Zebrało się śliny.
RvcuILRiUHbZV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z wierszem Radosława Jurczaka z tomu Zakłady holenderskie, stanowiącym parafrazę znanego w tradycji literackiej utworu. Odpowiedz
na pytania:

  • Do jakiego znanego wiersza nawiązuje utwór?

  • Co w treści wiersza Radosława Jurczaka uzasadnia takie nawiązanie?

Radosław Jurczak [0]

Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest, jakie cię niosą łącza,
a jakie autostrady? Gdzieś mi się podziała,

po jakich paskach postępu wyszłaś z tamtego pokoju,
jakimi serwerami z miasta, jeśli wyszłaś,

ze stanu Maine jesienią jak z pustej szklanej kulki,
tym zniknieniem swoim jakie karmisz kamery

jedenaście lat później? W ilu przeglądasz się lustrach
a na ilu mirrorach? Gdzieś mi się podziała,

ile zer i jedynek uniosłaś na rękach
a ile ciebie uniosło? Na ilu monitorach

już cię nie odzobaczą? Przez jedenaście lat streamu
jakie umarłym śnią się przywidzenia,

gdy trosk ciężary odrzucili z siebie?
Gdziekolwiek jest, jeśli jest, jak dawno zgubione hasło

do nieaktywnej subskrypcji, czy wróci tamto nagranie,
i na jakich serwerach, i czy będziesz na nim?

Chciałem dla ciebie wiersz i nie mam wiersza dla ciebie,
pełen niedowierzania jak usunięte ciasteczko.

7 Źródło: Radosław Jurczak, [0], [w:] Zakłady holenderskie, Stronie Śląskie 2020, s. 16.
RISBbgfTaM40L
1. Do jakiego znanego wiersza nawiązuje utwór? (Uzupełnij) 2. Co w treści wiersza Radosława Jurczaka uzasadnia takie nawiązanie? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z wierszem Marii Halber i odpowiedz na pytanie: Jaki obraz cielesności wyłania się z tekstu i co na ten obraz wpływa?

Maria Halber bardzoładne.jpg

więc twoje ciało wylało się z internetu i nie jest już
brzuchem, ręką, łukiem brwiowym, nie jest ustami
więc możesz wycierać je z podłogi, włosami, jak kiedyś –
piksele ścierać, łzami?
nie ma co płakać nad rozlanym ciałem
nie ma co płakać nad ciałem, które wyciekło

więc to jest twoje
co wieczór układa cię do snu, zasypiasz w jego objęciach
jeśli kiedyś wyleje się do ziemi, odejdzie (a odejdzie na pewno)
całego weźmie cię ze sobą
całą weźmie cię ze sobą

halber Źródło: Maria Halber, bardzoładne.jpg, [w:] tejże, Przejścia, Warszawa 2020, s. 14.
RZU5jPuVlflab
(Uzupełnij).