Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Model rozszerzania się Wszechświata |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | monitor interaktywny lub komputer z rzutnikiem albo tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Jak powstał Wszechświat?”, „Co nazywamy Wielkim Wybuchem?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie – zgodnie z treścią części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyjaśnia prawo Hubble’a i stawia problem znaczenia zjawiska ucieczki galaktyk. Czy oznacza to, że jesteśmy w środku Wszechświata? Uczniowie w grupach rozwiązują zadanie 6 z zestawu ćwiczeń, które pokazuje związek prawa Hubble’a z rozszerzaniem się Wszechświata i (z pomocą nauczyciela) właściwie interpretują prawo Hubble’a, jako przejaw ekspansji Wszechświata. Nauczyciel objaśnia wpływ gęstości Wszechświata na szybkość ekspansji. Wyświetla animację, pokazującą różne modele ekspansji Wszechświata i omawia je, zadając uczniom pytania sprawdzające zrozumienie problemu. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i odpowiadają na pytania aktywizujące. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie w grupach rozwiązują zadania 7 i 8 z zestawu ćwiczeń, a następnie dyskutują odpowiedzi na forum klasy. | |
Praca domowa: | |
Dwa zadania do wyboru z zestawu ćwiczeń (spośród nie rozwiązanych). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedia można wykorzystać na lekcji. Mogą też być użyte przez uczniów po lekcji, do powtórzenia i utrwalenia materiału. |