Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Ben Hur 1959/2016 – porównanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna różnice fabularne między filmami Williama Wylera i Timura Biekmambietowa;
wyjaśni, dlaczego Timur Biekmambietow postanowił zmienić historię Judy Ben Hura i Massali;
zbada relacje między głównymi bohaterami w obu filmach;
prześledzi motywy obecne w filmach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmami Williama Wylera i Timura Biekmambietowa Ben Hur.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Zadaje pytania wstępne:
- Czy film Timura Biekmambietowa opowiada tę samą historię?
- Jak zmienił się sposób opowiadania w filmie?
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Dlaczego Timur Biekmambietow postanowił zmienić historię Judy Ben Hura i Massali? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy.
Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.Uczniowie zapoznają się ze schematem. Omawiają go wspólnie z nauczycielem. Następnie wyjaśniają w parach, jak różnice fabularne wpływają na odbiór historii Ben Hura i Massali
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1, 2, 3 i 7. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują ćwiczenia nr 4, 5, 6 i 8‑10. Następnie konsultują swoje rozwiązania na forum i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Praca domowa:
Podaj powody, dla których reżyser filmu z 2016 roku, Timur Bekmambetov, zdecydował się zmienić historię życia Ben Hura.
Materiały pomocnicze:
Jan M. Długosz, Remake, czyli jak z arcydzieła zrobić przeciętny film, „Polityka” 30.08.2016 r., nr 36.2016 (3075), dostępny w internecie: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1673398,1,remake‑czyli‑jak‑z-arcydziela‑zrobic‑przecietny‑film.read
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.