Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się punktom przedstawiającym losy Ben Hura, bohatera filmu Williama Wylera z 1959 roku, a następnie zaznacz te motywy, które można odnaleźć w filmowej historii.

Zapoznaj się z punktami przedstawiającymi losy Ben Hura, bohatera filmu Williama Wylera z 1959 roku, a następnie zaznacz te motywy, które można odnaleźć w filmowej historii.

  1. Życie Ben Hura w Judzie.

  2. Spotkanie z Massalą.

  3. Fatalny wypadek.

  4. Zesłanie na galery.

  5. Uratowanie życia komendantowi.

  6. Usynowienie Ben Hura przez komendanta.

  7. Powrót do Judy.

  8. Udział w wyścigach rydwanów.

  9. Śmierć Messali.

  10. Odnalezienie matki i siostry.

  11. Odkrycie wartości nauki Jezusa.

  12. Cudowne uzdrowienie matki i siostry Ben Hura.

RQ60w3M5TNXoF
Możliwe odpowiedzi: 1. Motyw zemsty, 2. Motyw zmienności ludzkiego losu, 3. Motyw śmierci, 4. Motyw nawrócenia, 5. Motyw vanitas
111
Ćwiczenie 2

Wybierz z ramki określenia i zdania pasujące do bohaterów (na górze znajdują się Ben Hur i Messala z ekranizacji z 1959 roku; na dole zaś Ben Hur i Messala z 2016), tak by stworzyć ich portrety psychologiczne.

RL2D38ncxf2lW
Propozycje powściągliwy, zamknięty w sobie, wytrwały, honorowy, nie jest buntownikiem, skrajnie uczciwy, pragnie zemsty nawet na łożu śmierci, nie potrafi wybaczać, karierowicz, pozbawiony uczuć, pyszny, podbój kolejnych państw przez Rzym uważa za słuszny, żyje bez smutków i trosk, w bogactwie, chroni buntowników, a nawet im pomaga, po powrocie do domu nie zmienia się jego charakter, nie jest autorytetem dla ludności żydowskiej, potrafi wybaczyć, bierze udział w wielu bitwach, co wpływa na jego psychikę,, jest wnukiem Messali, zabójcy Juliusza Cezara, więc musi nieustannie udowadniać swoją lojalność,, rezygnuje z miłości, by udowodnić, że jest człowiekiem honoru,, nie jest absolutnym zwolennikiem cesarstwa, po prostu wie, że sprzeciw nie ma sensu
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
1
Ćwiczenie 2
R1EHpKmuryZw2
Propozycje: powściągliwy; zamknięty w sobie; wytrwały; honorowy; nie jest buntownikiem; skrajnie uczciwy; pragnie zemsty nawet na łożu śmierci; nie potrafi wybaczać; karierowicz; pozbawiony uczuć; pyszny; podbój kolejnych państw przez Rzym uważa za słuszny; żyje bez smutków i trosk, w bogactwie; chroni buntowników, a nawet im pomaga; po powrocie do domu nie zmienia się jego charakter; nie jest autorytetem dla ludności żydowskiej; potrafi wybaczyć; bierze udział w wielu bitwach, co wpływa na jego psychikę; jest wnukiem Messali, zabójcy Juliusza Cezara, więc musi nieustannie udowadniać swoją lojalność; rezygnuje z miłości, by udowodnić, że jest człowiekiem honoru; nie jest absolutnym zwolennikiem cesarstwa, po prostu wie, że sprzeciw nie ma sensu. (Uzupełnij).
R1bkcOX7fjogf1
Ćwiczenie 3
Timur Bekmambetov czyni postać Estery silniejszą niż William Wyler w swoim filmie z 1959 roku. Estera Timura Bekmambetova ma większy wpływ na działania głównego bohatera. Zastanów się, jakie rozwiązanie fabularne pozwoliło na zmianę portretu tej postaci i zaznacz właściwą odpowiedź: Możliwe odpowiedzi: 1. Spotkanie przez Esterę Jezusa, 2. Małżeństwo z Judą Ben Hurem, 3. Dobre relacje z matką Ben Hura, 4. Wewnętrzna przemiana bohaterki
21
Ćwiczenie 4

W filmie z 1959 roku wątek zemsty, której pragnie dokonać Juda Ben Hur na Massali, został bardziej wyeksponowany niż w późniejszej ekranizacji. Podaj trzy zabiegi filmowe, które potwierdzają tę tezę.

RstZ6FF6VA2tD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Film Timura Biekmambietowa ma zupełnie inne zakończenie historii Ben Hura i Massali. Podaj dwa argumenty, które przemawiają za słusznością takiego rozwiązania fabularnego i dwa, które przemawiają za tym, że nie jest to dobra decyzja scenarzysty i reżysera.

R1DryEwWXSStf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Prolog filmu Ben Hur z 1959 roku opowiada o narodzinach Jezusa, natomiast prolog remake'u z 2016 roku pokazuje historię przyjaźni Ben Hura i Massali. Zastanów się i napisz, jakie znaczenie mają prologi dla wymowy filmów. W czym tkwi różnica?

R1X9jkhlZ0QFG
(Uzupełnij).
1
311
Ćwiczenie 7

William Wyler w swojej ekranizacji z 1959 roku nie pokazał widzom twarzy Jezusa; pozostał on dla widzów kimś tajemniczym. Timur Biekmambietow natomiast kilkakrotnie pokazał twarz Jezusa. Zastanów się i napisz, jakie mogły być powody i konsekwencje tych decyzji. Uwzględnij takie kwestie, jak spójność tych scen z całokształtem obrazu filmowego, rodzaj odbioru, różnice w wymowie przesłania dwóch wersji dzieła itp.

RPqx1smY25C6Q
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R1SRGIFT0n4bu
(Uzupełnij).
RgSem2OEs2cpc
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego.
R39hXMsO6b0g0
(Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
Rgt6bOdWzxliJ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poniższego cytatu napisz, z czego wynika popularność Ben Hura, która doprowadziła do remake'u filmu w 2016 roku.

Arkadiusz Lewicki Prawdziwy koniec klasycznego Hollywood. Kino amerykańskie w latach sześćdziesiątych

Kino, zmuszone w latach 60. do konkurowania z telewizją, starało się przyciągać widzów do kin inscenizacyjnym rozmachem i coraz to nowymi systemami obrazu panoramicznego. Posługiwano się więc formułą wielkich, epickich widowisk, lecz fiaska kolejnych produkcji sprawiły, że z czasem tego typu filmy stawały się coraz rzadsze. Sięgano po opowieści z różnych okresów historycznych. W początkach dziesięciolecia – na fali sukcesu Ben Hura (1959) Williama Wylera – wyprodukowano dwa ciszące się sporą popularnością filmy biblijne: Nicholas Ray wyreżyserował Króla królów (King of Kings, 1960), a George Stevens Opowieść wszech czasów (The Greatest Story Ever Told, 1964). Powstało też kilka utworów, których akcja osadzona była w realiach starożytnych: Spartakus (Spartacus, 1960) Stanleya Kubricka, Barbarzyńca (The Barbarians, 1960) i 300 Spartan (The 300 Spartans) Rudolpha Maté’a, wspomniana Kleopatra czy Upadek Cesarstwa Rzymskiego (The Fall of the Roman Empire, 1964) Anthony’ego Manna. Chętnie sięgano także po sztafaż innych okresów historycznych. Omar Sharif odtwarzał tytułowego bohatera w filmie Czyngis‑chan (Genghis Khan, 1964) Henry’ego Levina, a Yul Brynner wystąpił w głównych rolach w Tarasie Bulba (1962) oraz w Królach słońca (Kings of the Sun, 1963) J. Lee Thompsona. Przywoływano również historię XX wieku, a niekwestionowanym mistrzem kina epickiego w tamtym okresie stał się brytyjski reżyser David Lean – autor Lawrence’a z ArabiiDoktora Żywago (Doctor Zhivago, 1965).

1 Źródło: Arkadiusz Lewicki, Prawdziwy koniec klasycznego Hollywood. Kino amerykańskie w latach sześćdziesiątych, [w:] Kino epoki nowofalowej, red. I. Sowińska, R. Syska, T. Lubelski, Kraków 2015 .
RUY0Ti4rU3XLT
(Uzupełnij).