Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kultura masowa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
II. Różnorodność kulturowa.
Uczeń:
6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie kultury masowej;
wymienia cechy kultury masowej;
analizuje wpływ globalizacji na kulturę;
ocenia wpływ kultury masowej na tożsamość narodową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
metoda kuli śnieżnej;
quiz;
debata „za i przeciw”.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie w rozmowie przypominają sobie znaczenie terminu kultura. Szczególną uwagę zwracają na znane im podziały kultury. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie poznają definicję kultury masowej – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję kultury masowej, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją kultury masowej. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych i porównują ją z umieszczoną w słowniku lekcji.
2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie rozmawiają na temat wpływu globalizacji na kulturę popularną. Na koniec w parach wykonują ćwiczenie 1 do audiobooka.
4. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują się do debaty „za i przeciw”. Tematem debaty jest pytanie: czy polska tożsamość narodowa jest zagrożona z powodu amerykanizacji kultury? Jedna grupa przygotowuje argumenty za poparciem tego stwierdzenia, druga przeciw.
5. Następuje debata „za i przeciw”.
6. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Na koniec wnioski z debaty umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Tim Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004.
Antonina Kłosowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.