Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Kultura masowa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

II. Różnorodność kulturowa.

Uczeń:

6) analizuje na przykładach zjawisk kulturowych cechy kultury masowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie kultury masowej;

  • wymienia cechy kultury masowej;

  • analizuje wpływ globalizacji na kulturę;

  • ocenia wpływ kultury masowej na tożsamość narodową.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • metoda kuli śnieżnej;

  • quiz;

  • debata „za i przeciw”.

Formy zajęć:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Weryfikacja wiedzy potocznej. Uczniowie w rozmowie przypominają sobie znaczenie terminu kultura. Szczególną uwagę zwracają na znane im podziały kultury. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie poznają definicję kultury masowej – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję kultury masowej, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją kultury masowej. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych i porównują ją z umieszczoną w słowniku lekcji.

2. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie na podstawie tekstu „Przeczytaj” układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie wspólnie określają zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Wybrana osoba dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.

3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie rozmawiają na temat wpływu globalizacji na kulturę popularną. Na koniec w parach wykonują ćwiczenie 1 do audiobooka.

4. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i przygotowują się do debaty „za i przeciw”. Tematem debaty jest pytanie: czy polska tożsamość narodowa jest zagrożona z powodu amerykanizacji kultury? Jedna grupa przygotowuje argumenty za poparciem tego stwierdzenia, druga przeciw.

5. Następuje debata „za i przeciw”.

6. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej dyskusji nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Na koniec wnioski z debaty umieszczają w ćwiczeniu 2 do multimedium.

Faza podsumowująca

1. Wybrana/chętna osoba ponownie odczytuje temat lekcji, następnie podsumowuje zajęcia, wskazując, czego się dowiedziała.

2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Tim Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, Kraków 2004.

Antonina Kłosowska, Kultura masowa. Krytyka i obrona, Warszawa 1980.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.