1
Pokaż ćwiczenia:
RXfrNFcSZkmiI1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenie nie dotyczy kultury masowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Powstaje jako specyficzna postać kultury symbolicznej w społeczeństwie masowym., 2. Powstaje wraz z pojawieniem się szerokiego kręgu rozporządzających wolnym czasem odbiorców., 3. Jest tworzona przez masową technikę w nowoczesnych industrialnych i postindustrialnych społeczeństwach., 4. Jej istotną cechą jest to, że umożliwia bezpośredni kontakt między twórcą a odbiorcą.
R1DOHswNkCokj1
Ćwiczenie 2
Zaznacz prawidłowe dokończenia zdania.
Kultura masowa jest rozpowszechniana za pomocą… Możliwe odpowiedzi: 1. radia., 2. internetu., 3. teatru., 4. opery.
ROt89gyx5Bpfa1
Ćwiczenie 3
Dopasuj definicje typów homogenizacji do ich nazw. homogenizacja upraszczająca Możliwe odpowiedzi: 1. ma miejsce wtedy, gdy następuje — dokonane przez samego autora — włączenie do dzieła kultury wyższego poziomu elementów zdolnych przyciągnąć szeroką i popularną publiczność, 2. występuje niekiedy w formie plagiatu albo trawestacji (przykładem może być przeróbka utworu muzyki poważnej na utwór lżejszy, wpadający w ucho), 3. polega na przeniesieniu treści przekazu dzieła w nienaruszonej postaci do masowych środków komunikowania homogenizacja immanentna Możliwe odpowiedzi: 1. ma miejsce wtedy, gdy następuje — dokonane przez samego autora — włączenie do dzieła kultury wyższego poziomu elementów zdolnych przyciągnąć szeroką i popularną publiczność, 2. występuje niekiedy w formie plagiatu albo trawestacji (przykładem może być przeróbka utworu muzyki poważnej na utwór lżejszy, wpadający w ucho), 3. polega na przeniesieniu treści przekazu dzieła w nienaruszonej postaci do masowych środków komunikowania homogenizacja mechaniczna Możliwe odpowiedzi: 1. ma miejsce wtedy, gdy następuje — dokonane przez samego autora — włączenie do dzieła kultury wyższego poziomu elementów zdolnych przyciągnąć szeroką i popularną publiczność, 2. występuje niekiedy w formie plagiatu albo trawestacji (przykładem może być przeróbka utworu muzyki poważnej na utwór lżejszy, wpadający w ucho), 3. polega na przeniesieniu treści przekazu dzieła w nienaruszonej postaci do masowych środków komunikowania
R1Yqq6KRQmsnT2
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zakres kultury wysokiej jest historycznie zmienny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kultura masowa zazwyczaj nie korzysta z treści kultury wysokiej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Termin „kultura masowa” z biegiem czasu nabrał zabarwienia negatywnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wzorce konsumpcyjne w poszczególnych krajach są do siebie bardzo podobne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem zdjęcia, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia, a następnie wykonaj ćwiczenie.
R1Qq6lvjvUWvl
Źródło: domena publiczna.
R16TsYvkt1d88
Podaj nazwę typu kultury, której przykład został ukazany na powyższej ilustracji. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Co to jest kultura ludowa?

Kultura ludowa powstała w okresie feudalizmu, a najwyższy jej rozkwit przypada na wiek XIX do czego przyczyniło się zniesienie pańszczyzny.
Wśród cech charakterystycznych dla kultury ludowej wymienić należy:
– Izolacjonizm wynikający z izolacji geograficznej, społecznej (odgrodzenie ludu od kultury elitarnej). Skutkiem tego była izolacja świadomościowa, której przykładem może być podział na „swoich” i „obcych”.
– Tradycjonalizm, ujawniający się przede wszystkim w ustnym przekazie międzypokoleniowym całego dostępnego zasobu umiejętności, wiedzy, przekonań.
– Religijność ludowa, którą charakteryzował synkretyzm, rytualizm, sensualizm. – Myślenie mityczne, odporność na empiryczną weryfikację przekonań.
W tradycji europejskiej badano relacje pomiędzy kulturą ludową a kulturą narodową, uznając pierwszą za składnik drugiej. Z kolei na gruncie amerykańskiej antropologii kulturowej tworzono opozycję pomiędzy społeczeństwem ludowym (folk society) a cywilizacją z racji takich cech jak: zamieszkiwanie małego terytorium, bezpośrednia znajomość wszystkich członków wspólnoty; wyłącznie ustna komunikacja, brak właściwego podziału pracy i niezmienny ład moralny.
W Polsce kultura ludowa zaczęła zanikać paradoksalnie w wieku XIX, czyli w momencie swego największego rozwoju. Po II wojnie światowej została uznana za jeden z nurtów tradycji narodowej, rozwinięto jej szeroką dokumentację, powstawały muzea‑skanseny, organizowano konkursy i festiwale sztuki i muzyki ludowej.
Współcześnie, w związku z zanikiem tradycyjnych wiejskich społeczności, w etnologii stosuje się termin „kultura typu ludowego”.

naludowo Źródło: Co to jest kultura ludowa?, 16.06.2014 r., dostępny w internecie: naludowo.pl [dostęp 28.01.2021 r.].
R1Vp42Opii4ov
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Kulturę ludową i kulturę popularną charakteryzują te same cechy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Restytuowanie kultury ludowej w Polsce przypada na wiek XX. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kultura ludowa rozwijała się na całym świecie w tym samym okresie i w podobny sposób. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kultura ludowa w dużym stopniu związana jest z wyznawaną religią. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Remigiusz Wiśniewski Kultura masowa – znak czasów. Media jako kreator bezpiecznej rzeczywistości

Motyw personalny bazuje na popularnej prasie kobiecej oraz sentymentalnych produkcjach telewizyjnych. Eksponowane są tu bezpośrednie kontakty międzyludzkie, dotyczące zarówno jednostek, jak i grup społecznych. Za bardziej uniwersalne narzędzie komunikowania uchodzi obraz, który za sprawą szybkiego rozwoju wypiera słowo drukowane. W filmie, telewizji czy też w czasopiśmie ilustrowanym dominują fotografie o charakterze dokumentu, które stanowią najdalej posunięte stadium uniwersalizacji kultury masowej. Jedynym arbitrem, który może oceniać produkcję kulturalną, jest zwykły, przeciętny konsument, który nie musi być znawcą ani mieć odpowiednich kwalifikacji. Producenci kultury masowej chcą trafić do jak najszerszego grona takich konsumentów przy możliwie jak najniższych kosztach. Znamienne, że celem takiego działania nie jest zaspokojenie potrzeb i gustów odbiorców, lecz zysk producentów.

wiśniewski Źródło: Remigiusz Wiśniewski, Kultura masowa – znak czasów. Media jako kreator bezpiecznej rzeczywistości, „Studia Bobolanum” 2017, nr 3 (28), t. 28, s. 89.
RPnS7sJSncQAA
Wyjaśnij, jaką rolę odgrywa odbiorca kultury masowej. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.

1
Agata Gawlikowska-Pasek „Kultura masowa” i co dalej…?

Kultura współczesna to kultura ekspresji. Maria Janion pisze na ten temat następująco: „bo to, co my chcemy ludziom wmawiać za pomocą kultury wysokiej, to świadomość istnienia. Często oni jednak pytają po co im to? Nie chcą świadomie przeżywać. »Ja nie chcę mieć świadomości istnienia, chcę sobie żyć w pozorach i odurzeniu telewizją«”. Następuje tu przejście od kultury słowa do kultury obrazu, co zdaniem Janion, jest o tyle niebezpieczne, że szybkość obrazów, ich nieustanny przepływ staje się potoczną filozofią postrzegania życia, nie pozwala na namysł, na kontemplację. Janion pisze także o możliwości zaistnienia przejścia miedzy kulturą wysoką, a człowiekiem masowym. Takie przejście, żeby zorientować publiczność i społeczeństwo, że kultura jest nową. Kultura masowa nie uczy mowy, bo nie jest w stanie tego zrobić. Musi działać za pomocą uproszczenia.

pasek Źródło: Agata Gawlikowska-Pasek, „Kultura masowa” i co dalej…?, „Rozprawy Społeczne” 2013, nr 2, t. VII, s. 60.
RC9OsFMjaomNA
Wyjaśnij, jak według Marii Janion współczesny człowiek postrzega współczesną kulturę. (Uzupełnij).