Sprawdź się
Dopasuj definicje typów homogenizacji do ich nazw.
Występuje niekiedy w formie plagiatu albo trawestacji (przykładem może być przeróbka utworu muzyki poważnej na utwór lżejszy, wpadający w ucho)., Ma miejsce wtedy, gdy następuje — dokonane przez samego autora — włączenie do dzieła kultury wyższego poziomu elementów zdolnych przyciągnąć szeroką i popularną publiczność. Chodzi tu o dzieła, które zgodnie z instytucjonalnym kryterium należą bez wątpienia do wyższego poziomu, ale z uwagi na pewne właściwości treści lub formy są predestynowane niejako do masowej recepcji., Polega na przeniesieniu treści przekazu dzieła w nienaruszonej postaci do masowych środków komunikowania.
homogenizacja upraszczająca | |
homogenizacja immanentna | |
homogenizacja mechaniczna |
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Zakres kultury wysokiej jest historycznie zmienny. | □ | □ |
Kultura masowa zazwyczaj nie korzysta z treści kultury wysokiej. | □ | □ |
Termin „kultura masowa” z biegiem czasu nabrał zabarwienia negatywnego. | □ | □ |
Wzorce konsumpcyjne w poszczególnych krajach są do siebie bardzo podobne. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Co to jest kultura ludowa?Kultura ludowa powstała w okresie feudalizmu, a najwyższy jej rozkwit przypada na wiek XIX do czego przyczyniło się zniesienie pańszczyzny.
Wśród cech charakterystycznych dla kultury ludowej wymienić należy:
– Izolacjonizm wynikający z izolacji geograficznej, społecznej (odgrodzenie ludu od kultury elitarnej). Skutkiem tego była izolacja świadomościowa, której przykładem może być podział na „swoich” i „obcych”.
– Tradycjonalizm, ujawniający się przede wszystkim w ustnym przekazie międzypokoleniowym całego dostępnego zasobu umiejętności, wiedzy, przekonań.
– Religijność ludowa, którą charakteryzował synkretyzm, rytualizm, sensualizm. – Myślenie mityczne, odporność na empiryczną weryfikację przekonań.
W tradycji europejskiej badano relacje pomiędzy kulturą ludową a kulturą narodową, uznając pierwszą za składnik drugiej. Z kolei na gruncie amerykańskiej antropologii kulturowej tworzono opozycję pomiędzy społeczeństwem ludowym (folk society) a cywilizacją z racji takich cech jak: zamieszkiwanie małego terytorium, bezpośrednia znajomość wszystkich członków wspólnoty; wyłącznie ustna komunikacja, brak właściwego podziału pracy i niezmienny ład moralny.
W Polsce kultura ludowa zaczęła zanikać paradoksalnie w wieku XIX, czyli w momencie swego największego rozwoju. Po II wojnie światowej została uznana za jeden z nurtów tradycji narodowej, rozwinięto jej szeroką dokumentację, powstawały muzea‑skanseny, organizowano konkursy i festiwale sztuki i muzyki ludowej.
Współcześnie, w związku z zanikiem tradycyjnych wiejskich społeczności, w etnologii stosuje się termin „kultura typu ludowego”.
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Kulturę ludową i kulturę popularną charakteryzują te same cechy. | □ | □ |
Restytuowanie kultury ludowej w Polsce przypada na wiek XX. | □ | □ |
Kultura ludowa rozwijała się na całym świecie w tym samym okresie i w podobny sposób. | □ | □ |
Kultura ludowa w dużym stopniu związana jest z wyznawaną religią. | □ | □ |
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
Kultura masowa – znak czasów. Media jako kreator bezpiecznej rzeczywistościMotyw personalny bazuje na popularnej prasie kobiecej oraz sentymentalnych produkcjach telewizyjnych. Eksponowane są tu bezpośrednie kontakty międzyludzkie, dotyczące zarówno jednostek, jak i grup społecznych. Za bardziej uniwersalne narzędzie komunikowania uchodzi obraz, który za sprawą szybkiego rozwoju wypiera słowo drukowane. W filmie, telewizji czy też w czasopiśmie ilustrowanym dominują fotografie o charakterze dokumentu, które stanowią najdalej posunięte stadium uniwersalizacji kultury masowej. Jedynym arbitrem, który może oceniać produkcję kulturalną, jest zwykły, przeciętny konsument, który nie musi być znawcą ani mieć odpowiednich kwalifikacji. Producenci kultury masowej chcą trafić do jak najszerszego grona takich konsumentów przy możliwie jak najniższych kosztach. Znamienne, że celem takiego działania nie jest zaspokojenie potrzeb i gustów odbiorców, lecz zysk producentów.
Zapoznaj się z tekstem, a następnie wykonaj ćwiczenie.
„Kultura masowa” i co dalej…?Kultura współczesna to kultura ekspresji. Maria Janion pisze na ten temat następująco: „bo to, co my chcemy ludziom wmawiać za pomocą kultury wysokiej, to świadomość istnienia. Często oni jednak pytają po co im to? Nie chcą świadomie przeżywać. »Ja nie chcę mieć świadomości istnienia, chcę sobie żyć w pozorach i odurzeniu telewizją«”. Następuje tu przejście od kultury słowa do kultury obrazu, co zdaniem Janion, jest o tyle niebezpieczne, że szybkość obrazów, ich nieustanny przepływ staje się potoczną filozofią postrzegania życia, nie pozwala na namysł, na kontemplację. Janion pisze także o możliwości zaistnienia przejścia miedzy kulturą wysoką, a człowiekiem masowym. Takie przejście, żeby zorientować publiczność i społeczeństwo, że kultura jest nową. Kultura masowa nie uczy mowy, bo nie jest w stanie tego zrobić. Musi działać za pomocą uproszczenia.