Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: „Słowiański papież”. Rola Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany społeczne i polityczne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia udział Jana Pawła II w wydarzeniach lat 80. w Polsce;
przedstawia znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II dla zachodzących w latach 80. i 90. XX w. przemianach społecznych oraz politycznych na świecie;
wskazuje te aspekty działalności papieża, które budowały mu wielki autorytet, oraz te, które wywołały krytykę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „»Słowiański papież«. Rola Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany społeczne i polityczne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Przybliżenie przez nauczyciela wyświetlonych na tablicy: tematu i celów lekcji. Określenie wiążących dla uczniów kryteriów sukcesu.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Wybrani uczniowie prezentują efekty pracy w domu. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Wybrana osoba czyta polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny”: „Ułóż dwa pytania do eksperta dotyczące działalności politycznej i społecznej papieża Jana Pawła II i jego roli w dziejach Polski w okresie przemian ustrojowych”. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy i opracowują w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Określ, czy prof. Dudek jest zwolennikiem czy też przeciwnikiem tezy o ważnej roli Jana Pawła II w przemianach ustrojowych w Polsce. Uzasadnij odpowiedź, formułując konkretne argumenty” i poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 5 – od najprostszego do trudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie się do nich odnosi. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje i uzupełnia odpowiedzi, udziela także uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Opracuj podsumowanie tematu „»Słowiański papież«. Rola Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany społeczne i polityczne” w formie pytań do krzyżówki.
Materiały pomocnicze:
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2012, Kraków 2013.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne:
Informacje z sekcji „Film edukacyjny” mogą być wykorzystane w trakcie lekcji do pracy uczniów w parach lub samodzielnie.