Przeanalizuj poniższe zdjęcia papieża Jana Pawła II i przyporządkuj je do określonych przedziałów czasowych.
RGczCuIx5KCT3
R2Rl0LLuXPVwk
RP0YdyNB21F4W
R14wBvL1Od7Jt
R1H4oGRSTf2Zw
11
Ćwiczenie 2
Papież Jan Paweł II w czasie swojego pontyfikatu wydał 14 encyklik. Poruszały one różne problemy świata współczesnego: polityczne, społeczne i moralne. Przeanalizuj poniższe fragmenty i rozstrzygnij, które z nich odnoszą się do spraw politycznych, które do kwestii społecznych, a które moralnych.
R1YX5qsHm5uZS
Działalność polityczna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”. Działalność społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”. Działalność religijna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”.
Działalność polityczna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”. Działalność społeczna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”. Działalność religijna Możliwe odpowiedzi: 1. “Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna.”, 2. “Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb”., 3. “Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm”, 4. “Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej.”, 5. “Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: [...] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko „sztywnego” kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego „dogmatu” w życiu ekonomicznym.”, 6. “Boski wymiar Odkupienia nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia.”, 7. “Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako sui generis „towaru” czy anonimowej „siły” potrzebnej dla produkcji [...], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. (…) Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca.”.
<q>Historia uczy, że demokracja bez wartości łatwo się przemienia w jawny lub zakamuflowany totalitaryzm</q>., <q>Chrystus cierpiący przemawia w sposób szczególny do człowieka, i to nie tylko do ludzi wierzących. Również człowiek niewierzący potrafi w Nim odkryć całą wymowę solidarności z ludzkim losem, a także doskonałą pełnię bezinteresownego poświęcenia dla sprawy człowieka: dla prawdy i miłości. Boski wymiar tajemnicy paschalnej sięga jednak jeszcze głębiej</q>.</strong></strong></strong>, <q>Niebezpieczeństwo traktowania pracy ludzkiej jako <span lang="la">sui generis</span> »towaru« czy anonimowej »siły« potrzebnej dla produkcji […], istnieje stale, istnieje zwłaszcza wówczas, gdy całe widzenie problematyki ekonomicznej nacechowane jest przesłankami ekonomizmu materialistycznego. […] Człowiek zostaje potraktowany jako narzędzie produkcji, podczas gdy powinien on – on jeden, bez względu na to, jaką pracę wypełnia – być traktowany jako jej sprawczy podmiot, a więc właściwy sprawca i twórca</q>., <q>Tradycja chrześcijańska nigdy nie podtrzymywała tego prawa [własności prywatnej] jako absolutnej i nienaruszalnej zasady. Zawsze rozumiała je natomiast w najszerszym kontekście powszechnego prawa wszystkich do korzystania z dóbr całego stworzenia: […] nadal pozostaje rzeczą nie do przyjęcia stanowisko »sztywnego« kapitalizmu, który broni wyłącznego prawa własności prywatnej środków produkcji jako nienaruszalnego »dogmatu« w życiu ekonomicznym</q>., <q>Interweniując bezpośrednio i pozbawiając społeczeństwo odpowiedzialności, państwo opiekuńcze powoduje utratę ludzkich energii i przesadny wzrost publicznych struktur, w których – przy ogromnych kosztach – raczej dominuje logika biurokratyczna</q>., <q>Wydaje się, że zarówno wewnątrz poszczególnych narodów, jak i w relacjach międzynarodowych wolny rynek jest najbardziej skutecznym narzędziem wykorzystania zasobów i zaspokajania potrzeb</q>., <q><em>Boski wymiar Odkupienia</em> nie urzeczywistnia się w samym wymierzeniu sprawiedliwości grzechowi, ale w przywróceniu miłości, tej twórczej mocy w człowieku, dzięki której ma on znów przystęp od owej pełni życia i świętości, jaka jest z Boga. W ten sposób Odkupienie niesie w sobie całą pełnię objawienia miłosierdzia</q>.
Działalność polityczna
Działalność społeczna
Działalność religijna
Działalnośc polityczna: encyklika Centesimus annus, Rzym 1991, tekst dostępny online: nauczaniejp2.pl; działalność społeczna: encyklika Laborem exercens, Castel Gandolfo 1981, tekst dostępny online: nauczaniejp2.pl; działalność religijna: encyklika Dives in misericordia, Rzym 1980, tekst dostępny online: nauczaniejp2.pl.
Przeanalizuj poniższą mapę przedstawiającą podróże apostolskie Jana Pawła II i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem mapy przedstawiającej podróże apostolskie Jana Pawła II i wykonaj polecenia.
REErCPkFELfRw
REbRN1rhZZ8aQ
Ćwiczenie 3
111
Ćwiczenie 4
R1U7dWcz0Y53o
Przypomnij sobie, jakie religie dominują w Chinach oraz jaki system polityczny tam panuje.
Zbyt mała liczba chrześcijan oraz niechęć władz komunistycznych do przyjęcia papieża.
21
Ćwiczenie 5
Podczas pierwszej pielgrzymki do ojczyzny w czerwcu 1979 r. Jan Paweł II wypowiedział bardzo znane zdanie: I wołam – Ja Syn Polskiej Ziemi, a zarazem Ja, Jan Paweł II, papież, wołam z całej głębi tego tysiąclecia, wołam wraz z Wami wszystkimi: – Niech zstąpi Duch Twój! Niech zstąpi Duch Twój! I odnowi oblicze Ziemi, Tej Ziemi, Amen*. Wyjaśnij, jak można interpretować słowa papieża Jana Pawła II wypowiedziane podczas homilii.
R1HHltxfYa4sw
Indeks dolny * Fragment homilii wygłoszonej przez Ojca Świętego podczas mszy świętej na placu Zwycięstwa w Warszawie 2 VI 1979 r., w: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 413. Indeks dolny koniec* Fragment homilii wygłoszonej przez Ojca Świętego podczas mszy świętej na placu Zwycięstwa w Warszawie 2 VI 1979 r., w: Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 413.
Przypomnij sobie, jaki system polityczny panował w państwie polskim w okresie pierwszych pielgrzymek papieża. Do jakich aspektów działalności papieskiej odnoszą się przytoczone słowa?
Słowa papieża mają zachęcić do przeciwstawienia się systemowi komunistycznemu oraz wskazać drogę do odnowy moralnej poprzez postępowanie zgodne z nakazami religii.
21
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj poniższą płaskorzeźbę znajdującą się w Asyżu i określ, do jakiej sfery działalności Jana Pawła II ona nawiązuje. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do elementów graficznych.
RdQDKZcGySV4x
R1GnZnYP90NBF
Zwróć uwagę, w którym miejscu znajduje się papież, jak są ubrane inne osoby ukazane na płaskorzeźbie, jakie mają nakrycia głowy.
Płaskorzeźba nawiązuje do działalności ekumenicznej papieża. Jan Paweł II, ukazany w centralnej części dzieła, znajduje się w otoczeniu przedstawicieli różnych wyznań, m.in. prawosławia i hinduizmu (Gandhi po lewej ręce papieża).
ROEOnUOBCiKTh
Ćwiczenie 6
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentami wywiadu przeprowadzonego z politologiem i historykiem prof. Antonim Dudkiem na temat roli Jana Pawła II w wydarzeniach politycznych lat 80. w Polsce. Sformułuj pytania do poniższych fragmentów.
RBDHGuXxe5Ric
Zwróć uwagę, o czym jest mowa we fragmentach, do jakich wydarzeń odwołuje się rozmówca.
Pytanie 1: Jakie było znaczenie pierwszej pielgrzymki Ojca Świętego do ojczyzny?
Pytanie 2: Czego władze komunistyczne z Jaruzelskim na czele oczekiwały po pielgrzymkach Jana Pawła II do Polski?
Pytanie 3: Czy pielgrzymka papieża z 1987 r. miała znaczenie przełomowe i pokazała społeczeństwu drogę do wolności?
Pytanie 4: Czy Jana Pawła II można uznać za osobę, która wywarła wpływ na przemiany w Polsce roku 1989?
Pytanie 5: Jaki był stosunek papieża do obrad Okrągłego Stołu?
3
Ćwiczenie 8
Na podstawie tekstów z ćwiczenia 6 określ, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.
Rz5uiaRiIHQGa
Łączenie par. . Profesor dowodzi, że papież odegrał ważną rolę polityczną w Polsce w przemianach roku 1989 r. i w procesie delegitymizacji władzy komunistycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profesor stwierdza, że ważniejsze było przesłanie moralne papieża niż przesłanie polityczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profesor udowadnia, że pielgrzymki Jana Pawła II w latach 80. miały znaczenie przełomowe dla kształtowania się ducha oporu i woli przeciwstawienia się systemowi komunistycznemu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. . Profesor dowodzi, że papież odegrał ważną rolę polityczną w Polsce w przemianach roku 1989 r. i w procesie delegitymizacji władzy komunistycznej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profesor stwierdza, że ważniejsze było przesłanie moralne papieża niż przesłanie polityczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Profesor udowadnia, że pielgrzymki Jana Pawła II w latach 80. miały znaczenie przełomowe dla kształtowania się ducha oporu i woli przeciwstawienia się systemowi komunistycznemu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Profesor dowodzi, że papież odegrał ważną rolę polityczną w Polsce w przemianach roku 1989 i w procesie delegitymizacji władzy komunistycznej.
□
□
Profesor stwierdza, że ważniejsze było przesłanie moralne papieża niż przesłanie polityczne.
□
□
Profesor udowadnia, że pielgrzymki Jana Pawła II w latach 80. miały znaczenie przełomowe dla kształtowania się ducha oporu i woli przeciwstawienia się systemowi komunistycznemu.
□
□
31
Ćwiczenie 9
Ułóż inskrypcje poświęcone pamięci Jana Pawła II, które można by było zamieścić w podanych niżej miejscach. W razie potrzeby możesz się odwołać do informacji biograficznych o papieżu zamieszczonych w Wikipedii.
RsyiEBvU0K20h
Zastanów się, czym powinny się różnić inskrypcje dotyczące papieża zamieszczone w wymienionych miejscach.
Dom rodzinny papieża w Wadowicach
Zwróć uwagę, by inskrypcja miała charakter personalny i dotyczyła dzieciństwa i młodości papieża.
Tablica pamiątkowa w Chartumie, stolicy Sudanu
Zwróć uwagę na konsekwencje, jakie miały wizyty papieża w krajach afrykańskich. Do czego nawoływał Jan Paweł II?
Kaplica grobowa papieża
Informacje powinny mieć charakter bardziej ogólny, dotyczyć pontyfikatu papieża.
Tablica pamiątkowa w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej
Inskrypcja powinna podkreślić polityczną rolę papieża w doprowadzeniu do upadku systemu komunistycznego.