Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Kultura polska w międzywojniu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje osiągnięcia polskiej kultury dwudziestolecia międzywojennego;
omawia tematy podejmowane przez literaturę polską w międzywojniu;
wymienia najsłynniejszych przedstawicieli kultury polskiej tamtego okresu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z medium w sekcji „Wirtualny spacer”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.
Praca z pierwszym multimedium („Wirtualny spacer”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Na podstawie informacji zawartych w prezentacji wymień główne cechy architektury modernistycznej” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska dzieli się swoją odpowiedzią na forum klasy, reszta uczniów może dopowiadać itotne według nich informacje.
Praca z drugim multimedium („Film”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 2: „Wyjaśnij znaczenie połączenia się ziem polskich i różnych doświadczeń Polaków pod zaborami dla kultury II Rzeczypospolitej” i prosi uczniów, aby (nadal pracując w parach) przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Po emisji filmu uczniowie pracują w dwójkach, następnie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do ćwiczeń z sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania od 1 do 3 na czas. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć, następnie sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów podczas lekcji.
Praca domowa:
Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film” i wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocznicze:
E. Czapniewski, Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011.
A.Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z zagadnieniami zawartymi w wirtualnym spacerze oraz filmach i na ich podstawie przygotować prezentacje, które przedstawią na początku fazy realizacyjnej. Mogą podzielić się zagadnieniami tak, aby wybrane osoby (lub grupy) skupiły się na zagadnieniach związanych np. z literaturą, architekturą, kinematografią itp.