Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Kultura polska w międzywojniu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;
2) charakteryzuje zróżnicowanie kulturowe II Rzeczypospolitej.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) opisuje proces upowszechniania oświaty w II Rzeczypospolitej;
2) ocenia dorobek II Rzeczypospolitej w dziedzinie kultury, nauki i sportu na tle europejskim;
3) charakteryzuje przejawy kultury masowej w Polsce międzywojennej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje osiągnięcia polskiej kultury dwudziestolecia międzywojennego;

  • omawia tematy podejmowane przez literaturę polską w międzywojniu;

  • wymienia najsłynniejszych przedstawicieli kultury polskiej tamtego okresu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel poleca uczniom, aby zapoznali się z medium w sekcji „Wirtualny spacer”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla uczniom temat, cel zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz omawia planowany przebieg zajęć.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki.

  2. Praca z pierwszym multimedium („Wirtualny spacer”). Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Na podstawie informacji zawartych w prezentacji wymień główne cechy architektury modernistycznej” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Po ustalonym czasie wybrana dwójka uczniowska dzieli się swoją odpowiedzią na forum klasy, reszta uczniów może dopowiadać itotne według nich informacje.

  3. Praca z drugim multimedium („Film”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 2: „Wyjaśnij znaczenie połączenia się ziem polskich i różnych doświadczeń Polaków pod zaborami dla kultury II Rzeczypospolitej” i prosi uczniów, aby (nadal pracując w parach) przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Po emisji filmu uczniowie pracują w dwójkach, następnie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel przechodzi do ćwiczeń z sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania od 1 do 3 na czas. Nauczyciel na platformie śledzi postępy uczestników zajęć, następnie sprawdza poprawność wykonywanych zadań wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, tworzą krzyżówkę podsumowującą zajęcia. Pary siedzące obok siebie wymieniają się krzyżówkami i je rozwiązują.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów podczas lekcji.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z drugim z filmów z sekcji „Film” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocznicze:

E. Czapniewski, Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011.

A.Z. Makowiecki, Warszawskie kawiarnie literackie, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z zagadnieniami zawartymi w wirtualnym spacerze oraz filmach i na ich podstawie przygotować prezentacje, które przedstawią na początku fazy realizacyjnej. Mogą podzielić się zagadnieniami tak, aby wybrane osoby (lub grupy) skupiły się na zagadnieniach związanych np. z literaturą, architekturą, kinematografią itp.