Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu historyka Piotra Krolla i wykonaj polecenia.

R2fqhMdbQD76K
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Kultura polska w międzywojniu — część trzecia.
Polecenie 2

Omów tematykę polskiego kina w II Rzeczpospolitej.

RN9TEQRBEuFSQ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Omów znaczenie rozwoju radia dla upowszechnienia kultury – zarówno wysokiej, jak i masowej.

R6ftzr8iMPPqG
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 1
RbmWqwyGPyYfw
Do podanych nazwisk dopasuj odpowiednie dziedziny, którymi zajmowały się dane postaci. Maria Skłodowska-Curie Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy) Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Halina Konopacka Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Karol Szymanowski Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Zofia Nałkowska Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Apolonia Chałupiec (Pola Negri) Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka Władysław Tatarkiewicz Możliwe odpowiedzi: 1. teatr i film, 2. muzyka, 3. sport, 4. literatura, malarstwo, 5. literatura, 6. nauka, 7. nauka
31
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z przytoczonym poniżej tekstem opracowania, a następnie określ, jaką techniczną nowinkę, mającą wielki wpływ na polską kulturę — radio czy telewizję — opisuje. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do wiedzy własnej.`

Tyszkiewicz, E. Czapiewski Historia powszechna. Wiek XX

Stały program zaczęto emitować w USA i Francji w 1921 r. (…) Szybko powstały komercyjne stacje. Od połowy lat 20. wprowadzono wiadomości i bezpośrednie transmisje z wydarzeń sportowych.

1 Źródło: E. Czapiewski, Tyszkiewicz, Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2011, s. 912.
RnAlIfHPEYNOe
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z zamieszczoną poniżej tabelką z wykazem odsetka analfabetów w Polsce okresu międzywojennego, a następnie określ, czy na jej podstawie zasadnym jest używanie podziału na Polskę A i Polskę B w dziedzinie kultury i oświaty. Odpowiedź uzasadnij.

RLIt8pjZGksX6
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Źródło: Europa. Nasza historia. Klasa 7: 1815–1939. Historia w źródłach, obrazach i odwołaniach do współczesności, Warszawa 2020.
RaaYXA9Jyivw3
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z prezentowaną poniżej karykaturą z polskiej gazety z 1929 r., a następnie, na jej podstawie, określ, czy panujący wówczas w Polsce ustrój możemy nazwać demokracją, autorytaryzmem czy totalitaryzmem. Swoją odpowiedź uzasadnij, odnosząc się do wpływu każdego z wymienionych ustrojów na życie kulturalne danego kraju.

R6EzT7QeOgyhw
Źródło: 1926-1934, dostępny w internecie: polona.pl, domena publiczna.
R10hQuTiLiTuo
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).