Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Melodyczność i muzyczność poezji młodopolskiej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpozna melodyczne i muzyczne cechy wybranych młodopolskich wierszy;
wyjaśni, jaką funkcję w poetyce tych utworów pełnią środki stylistyczne wykorzystujące dźwiękowe właściwości słów;
powiąże muzyczność utworów poetyckich z założeniami symbolizmu;
opisze, na czym polega śpiewność wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi trzech chętnych uczniów o przygotowanie (w podziale na role) aktorskiego czytania utworu Mak Bolesława Leśmiana. Zaznacza, że – ich zadaniem – jest wydobycie w interpretacji aktorskiej elementów muzyczności wiersza.
Uczniowie czytają wiersz na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów „z publiczności” o wypowiedź na temat, co – ich zdaniem – łączy język liryki z muzyką.
Nauczyciel może wygłosić krótki wykład na temat genezy gatunków liryki i podkreślić, że poezja grecka zawsze była wykonywana przy akompaniamencie instrumentów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Melodyczność i muzyczność poezji młodopolskiej” i przybliża uczniom temat lekcji. Określa również cele lekcji i ustala kryteria sukcesu
Nauczyciel może w kilku zdaniach rozwinąć treść „Wprowadzenia”.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczestnikom zajęć zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów o wspólne stworzenie mapy myśli ujmującej odniesienia do muzyki w okresie symbolizmu. Uczniowie podają propozycje, odwołując się do treści sekcji „Przeczytaj” (muzyka jako wyraz uczuć, tematyzacja muzyki, metaforyka muzyczna, wykorzystanie brzmieniowych właściwości języka, rytm, kompozycja, stylizacja na pieśni ludowe…).
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook” i zapoznają się z materiałem. Wykonują indywidualnie polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi. Nauczyciel komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 5 i 6. Ćwiczenie 4 uczestnicy lekcji mogą wykonać wspólnie – wraz nauczycielem, podając propozycje odpowiedzi. Wybrane osoby prezentują pisemne wypowiedzi. Nauczyciel komentuje. Ćwiczenie 7 uczniowie wykonują w parach, natomiast ćwiczenie 8 może być wykonane indywidualnie lub w formie dyskusji moderowanej.
Na zakończenie nauczyciel może zainteresować uczniów realizacjami teatralnymi (z muzyką) wierszy Leśmiana, np. nowatorski Projekt LEŚMIAN w wykonaniu krakowskiej aktorki Marzeny Ciuły.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Nauczyciel wraz z uczniami ocenia, czy zostały spełnione kryteria sukcesu.
Nauczyciel w kilku zdaniach podsumowuje muzyczne inspiracje utworów literackich powstałych w okresie Młodej Polski – Bolesława Leśmiana, Jana Kasprowicza, a także Kazimierza Przerwy‑Tetmajera i Tadeusza Micińskiego.
Praca domowa:
Wskaż przykłady znanych ci wierszy młodopolskich, w których ważną rolę pełnią melodyczne środki stylistyczne.
Wyszukaj w internecie i przeczytaj nieznane ci dotąd wiersze Bolesława Leśmiana z cyklu Ballady. Zwróć uwagę na charakterystyczne dla poety melodyczne środki stylistyczne.
Materiały pomocnicze:
Jan Sochoń, Muzyczność literatury: Leśmian i inni…, Instytut Filozofii UKSW, Warszawa 2011.
Projekt LEŚMIAN w wykonaniu krakowskiej aktorki Marzeny Ciuły.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.