Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Przemysław Michalski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak obliczyć pracę, gdy na pierwszy rzut oka nie można jej obliczyć? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 10) posługuje się pojęciami pracy mechanicznej, mocy, energii kinetycznej, energii potencjalnej wraz z ich jednostkami; stosuje zasadę zachowania energii mechanicznej do obliczeń. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; II. Mechanika. Uczeń: 22) interpretuje pole pod wykresem zależności siły od drogi i pole pod wykresem zależności mocy od czasu jako wykonaną pracę. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Flipped classroom |
Metody nauczania: | Zajęcia rachunkowe |
Formy zajęć: | Praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Weryfikacja wiedzy uczniów zdobytej na podstawie e‑materiału. Wprowadzenie nauczyciela dotyczące ograniczeń w stosowaniu klasycznego wzoru na pracę – tj. zmiana siły w trakcie ruchu, zmiana kąta między siłą a przemieszczeniem. Sprawdzenie znajomości interpretacji wykresu zależności siły od drogi. | |
Faza realizacyjna: | |
Część 1 – rysowanie wykresów zależności siły od drogi. Nauczyciel rozwiązuje z uczniami zadanie 5 z zestawu ćwiczeń i omawia sposób tworzenia wykresu. W tym przypadku wykres był tworzony na podstawie wzoru zależności. Następnie nauczyciel wprowadza „opisowy” sposób zmiany siły wraz z przemieszczeniem. Zadaniem uczniów jest narysowanie wykresu na podstawie jego opisu słownego stworzonego na podstawie zadania 7. Obydwa wykresy zostają na tablicy, wraz z miejscem na dalsze obliczenia. Część 2 – obliczanie pracy na podstawie wykresów zależności siły od drogi. Obydwa wprowadzone powyżej przypadki dotyczą zmieniającej się w trakcie ruchu siły. Nauczyciel prosi uczniów o wyznaczenie pracy w obydwu przypadkach. De facto, uczniowie rozwiązują w ten sposób zadanie 6 i 7. Część 3 – przekształcanie innych wykresów. Nauczyciel rozwiązuje i omawia z uczniami zadanie 8 z zestawu ćwiczeń. Jeśli udało się zrealizować wszystkie punkty i zostało jeszcze trochę czasu, nauczyciel może zaproponować inne zadanie związane z przekształceniem wykresu F(t) na F(s) lub przejść do części 4. Część 4 – zmienny kąt między siłą a przemieszczeniem. Nauczyciel prosi uczniów o rozważenie sytuacji, gdy długość wektora siły jest stała, ale w trakcie ruchu zmienia się kąt między siłą a przemieszczeniem. Jaki będzie kształt wykresu F(s) w tym przypadku? | |
Faza podsumowująca: | |
Podsumowanie i wyjaśnienie następuje po rozwiązaniu każdego zadania. | |
Praca domowa: | |
Samodzielne rozwiązanie zadań 1‑4 z zestawu ćwiczeń. Dla uczniów realizujących zakres rozszerzony – wykreślenie wykresu w arkuszu kalkulacyjnym oraz obliczenie pracy jako pola pod nim przy wykorzystaniu instrukcji w części „Dla bardziej dociekliwych” e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium bazowe może być wykorzystane na lekcji w celu sprowokowania do dyskusji lub po lekcji w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |