Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Zasady wyboru prezydentów we współczesnych republikach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Metody sprawowania władzy.

Uczeń:

2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje sposoby wybierania głowy państwa we współczesnych republikach;

  • rozpoznaje związki między metodą wyboru prezydenta a jego prerogatywami;

  • opisuje systemy wyborcze stosowane we Francji, Niemczech i USA.

Strategie nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Przed lekcją

Wybrane/chętne osoby przygotowują krótkie prezentacje dotyczące wyboru prezydenta we Francji, Niemczech i wybranym kraju Ameryki Łacińskiej.

Faza wstępna

1. Mapa myśli – przypomnienie podstawowej klasyfikacji systemów politycznych i roli głowy państwa we współczesnych demokracjach. Uczniowie zapisują swoje propozycje na tablicy, nauczyciel weryfikuje informacje.

2. Dyskusja na temat istoty systemu prezydenckiego, półprezydenckiego oraz parlamentarnego. Uczniowie zwracają uwagę na usytuowanie głowy państwa w każdym z nich.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom.

2. Praca z prezentacją multimedialną. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie w parach przygotowują argumenty do dyskusji na temat zalet i wad stosowanego w USA systemu głosowania pośredniego w wyborach prezydenckich.

3. Podział klasy na dwie grupy i dyskusja. Pierwsza grupa przedstawia zalety systemu wyboru prezydenta w USA; druga – wady. Chętna/wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. W toku burzy mózgów uczniowie zastanawiają się nad związkiem między prerogatywami prezydenta (oraz jego usytuowaniem w systemie politycznym) a sposobem jego wyboru.

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–5 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Konstanty Wojtaszczyk, Monika Poboży, Systemy polityczne państw Unii Europejskiej, Warszawa 2013.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze uzupełnienia głównego tematu.