Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organy sejmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła, kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sposób wyboru, skład i kompetencje poszczególnych organów sejmu;
analizuje przykłady działalności podejmowanej przez te organy;
wyjaśnia znaczenie każdego organu dla realizacji funkcji powierzonych sejmowi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
lekcja odwrócona;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiałów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Za pomocą burzy mózgów uczniowie rozpatrują temat: „Co wiemy o sposobie zorganizowania i przebiegu pracy sejmu, dzięki której może on realizować powierzone mu funkcje?”. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów.
Faza realizacyjna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Schemat interaktywny. Lekcja odwrócona. Uczniowie przed lekcją przeanalizowali schemat interaktywny i poszukali informacji na temat wykorzystania kompetencji poszczególnych organów sejmu. Podczas lekcji wybrane osoby przedstawiają rezultaty swojej pracy.
2. Ćwiczenia interaktywne 2, 3, 7 i 8 uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają w e‑materiałach. Ćwiczenia 1, 4–6 uczniowie rozwiązują samodzielnie, wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali komentują i weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Gdyby na kolejnej lekcji miała zostać przeprowadzona kartkówka z omawianego dziś materiału, jakie pytania mogłyby się na niej pojawić? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Praca domowa:
Oceń rolę poszczególnych organów sejmu w procesie legislacyjnym. Dlaczego każdy z nich jest ważny?
Materiały pomocnicze:
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.
Zbigniew Jakubowski, Marszałek Sejmu na dożynkach w Grzegorzowie, e‑legnickie.pl.
Katowice. Relacja z centralnych obchodów Święta Wojska Polskiego z udziałem marszałek sejmu, marszalek.sejm.pl.
10 sierpnia 2019 r. Zależy mi, żeby debata w Sejmie była przede wszystkim merytoryczna
. Nowa marszałek sejmu w programie „Gość Wiadomości”, marszalek.sejm.pl.
Zmiany w składzie rządu. Uroczystość w Pałacu Prezydenckim z udziałem marszałek sejmu, sejm.gov.pl.
Winnicki nie chciał zejść z mównicy. Pytał, dlaczego zdjęto z obrad Sejmu projekt ustawy Anty‑447, polsatnews.pl.
Andrzej Szmyt, Z parlamentarnej problematyki dostępu do informacji, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2014, t. XXXI.
RP chce jawnych stenogramów z Konwentu Seniorów i Prezydium Sejmu, wiadomosci.onet.pl.
Komisje sejmowe, czyli trudne wybory posłów, tvn24.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może posłużyć do przygotowania prezentacji multimedialnych na temat działań organów sejmu.