Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organy sejmu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia strukturę oraz organizację pracy Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (prezydium, komisje, kluby i koła, kworum, rodzaje większości) oraz status posła, w tym instytucje mandatu wolnego i immunitetu; wymienia kompetencje Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz Zgromadzenia Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje sposób wyboru, skład i kompetencje poszczególnych organów sejmu;

  • analizuje przykłady działalności podejmowanej przez te organy;

  • wyjaśnia znaczenie każdego organu dla realizacji funkcji powierzonych sejmowi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • lekcja odwrócona;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiałów źródłowych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Za pomocą burzy mózgów uczniowie rozpatrują temat: „Co wiemy o sposobie zorganizowania i przebiegu pracy sejmu, dzięki której może on realizować powierzone mu funkcje?”. Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów.

Faza realizacyjna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Schemat interaktywny. Lekcja odwrócona. Uczniowie przed lekcją przeanalizowali schemat interaktywny i poszukali informacji na temat wykorzystania kompetencji poszczególnych organów sejmu. Podczas lekcji wybrane osoby przedstawiają rezultaty swojej pracy.

2. Ćwiczenia interaktywne 2, 3, 7 i 8 uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają w e‑materiałach. Ćwiczenia 1, 4–6 uczniowie rozwiązują samodzielnie, wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania, pozostali komentują i weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Gdyby na kolejnej lekcji miała zostać przeprowadzona kartkówka z omawianego dziś materiału, jakie pytania mogłyby się na niej pojawić? Uczniowie przedstawiają swoje propozycje.

Praca domowa:

Oceń rolę poszczególnych organów sejmu w procesie legislacyjnym. Dlaczego każdy z nich jest ważny?

Materiały pomocnicze:

Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, sejm.gov.pl.

Zbigniew Jakubowski, Marszałek Sejmu na dożynkach w Grzegorzowie, e‑legnickie.pl.

Katowice. Relacja z centralnych obchodów Święta Wojska Polskiego z udziałem marszałek sejmu, marszalek.sejm.pl.

10 sierpnia 2019 r. Zależy mi, żeby debata w Sejmie była przede wszystkim merytoryczna. Nowa marszałek sejmu w programie „Gość Wiadomości”, marszalek.sejm.pl.

Zmiany w składzie rządu. Uroczystość w Pałacu Prezydenckim z udziałem marszałek sejmu, sejm.gov.pl.

Winnicki nie chciał zejść z mównicy. Pytał, dlaczego zdjęto z obrad Sejmu projekt ustawy Anty‑447, polsatnews.pl.

Andrzej Szmyt, Z parlamentarnej problematyki dostępu do informacji, „Gdańskie Studia Prawnicze” 2014, t. XXXI.

RP chce jawnych stenogramów z Konwentu Seniorów i Prezydium Sejmu, wiadomosci.onet.pl.

Komisje sejmowe, czyli trudne wybory posłów, tvn24.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Schemat może posłużyć do przygotowania prezentacji multimedialnych na temat działań organów sejmu.