Sprawdź się
Wszyscy mamy jednakowy mandat. Wszyscy byliśmy wybrani w demokratycznych wyborach, dlatego każdy jest ważny w sejmie, każdy ma swoich wyborców i każdy zasługuje na szacunek i na to, żeby być wysłuchanym. Zależałoby mi na tym, żeby debata w sejmie była przede wszystkim merytoryczna– powiedziała Elżbieta Witek w pierwszym wywiadzie po wyborze na funkcję marszałka sejmu. Marszałek Witek w sobotę 10 sierpnia była gościem TVP Info w programie »Gość Wiadomości«.
Źródło: 10 sierpnia 2019 r. –
Zależy mi, żeby debata w Sejmie była przede wszystkim merytoryczna. Nowa marszałek sejmu w programie „Gość Wiadomości”, marszalek.sejm.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, 2. przewodniczenie obradom, 3. reprezentowanie sejmu
Prezydent Andrzej Duda powołał w środę 14 sierpnia Mariusza Kamińskiego na urząd Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Uroczystość z udziałem marszałek sejmu odbyła się przed południem w Pałacu Prezydenckim.
Źródło: Zmiany w składzie rządu. Uroczystość w Pałacu Prezydenckim z udziałem marszałek sejmu, sejm.gov.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, 2. przewodniczenie obradom, 3. reprezentowanie sejmu
Emocje w sejmie. Już kilkanaście minut po rozpoczęciu posiedzenia z mównicy nie chciał zejść Robert Winnicki. Pytał, dlaczego sejm nie rozpatrzy dziś projektu ustawy Anty-447. – Granda, przywołuję pana do porządku – mówił do marszałka sejmu. Wcześniej wyłączono mikrofon Sławomirowi Nitrasowi. Z kolei Marek Suski powiedział do posłów opozycji, że »rozum ich opuścił przed wyborami«.
Źródło: Winnicki nie chciał zejść z mównicy. Pytał, dlaczego zdjęto z obrad sejmu projekt ustawy Anty-447, polsatnews.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. Możliwe odpowiedzi: 1. nadawanie biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, 2. przewodniczenie obradom, 3. reprezentowanie sejmu
Dopasuj kompetencję marszałka Sejmu RP do opisywanego wydarzenia.
reprezentowanie sejmu, przewodniczenie obradom, nadawanie biegu inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym
„Wszyscy mamy jednakowy mandat. Wszyscy byliśmy wybrani w demokratycznych wyborach, dlatego każdy jest ważny w sejmie, każdy ma swoich wyborców i każdy zasługuje na szacunek i na to, żeby być wysłuchanym. Zależałoby mi na tym, żeby debata w sejmie była przede wszystkim merytoryczna – powiedziała Elżbieta Witek w pierwszym wywiadzie po wyborze na funkcję marszałka sejmu. Marszałek Witek w sobotę 10 sierpnia była gościem TVP Info w programie »Gość Wiadomości«”. Źródło: 10 sierpnia 2019 r. – „Zależy mi, żeby debata w Sejmie była przede wszystkim merytoryczna”. Nowa marszałek sejmu w programie „Gość Wiadomości”, marszalek.sejm.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. |
|
„Prezydent Andrzej Duda powołał w środę 14 sierpnia Mariusza Kamińskiego na urząd Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Uroczystość z udziałem marszałek sejmu odbyła się przed południem w Pałacu Prezydenckim”. Źródło: Zmiany w składzie rządu. Uroczystość w Pałacu Prezydenckim z udziałem marszałek sejmu, sejm.gov.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. |
|
„Emocje w sejmie. Już kilkanaście minut po rozpoczęciu posiedzenia z mównicy nie chciał zejść Robert Winnicki. Pytał, dlaczego sejm nie rozpatrzy dziś projektu ustawy Anty-447. – Granda, przywołuję pana do porządku – mówił do marszałka sejmu. Wcześniej wyłączono mikrofon Sławomirowi Nitrasowi. Z kolei Marek Suski powiedział do posłów opozycji, że »rozum ich opuścił przed wyborami«”. Źródło: Winnicki nie chciał zejść z mównicy. Pytał, dlaczego zdjęto z obrad sejmu projekt ustawy Anty-447, polsatnews.pl [online, dostęp: 21.05.2020]. |
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia dotyczące pracy sejmowych komisji śledczych są prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Komisja śledcza dysponuje prawem przesłuchiwania świadków. | □ | □ |
Zakończeniem pracy komisji sejmowej jest wyrok w sprawie, która była powodem zwołania komisji. | □ | □ |
Komisje śledcze w sejmie dysponują uprawnieniami sądowniczymi. | □ | □ |
Dopasuj komisje stałe sejmu do spraw przez nie rozpatrywanych.
Ocena materiału dowodowego zebranego w postępowaniu w sprawie z wniosku wstępnego o pociągnięcie do odpowiedzialności przed Trybunałem Stanu Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Krzysztofa Kwiatkowskiego., Rozpatrzenie wniosku oskarżyciela prywatnego Kingi Gajewskiej reprezentowanej przez adwokata Arkadiusza Matusiaka z dnia 4 września 2018 r. o wyrażenie zgody przez sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej poseł Iwony Arent., Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej., Żaden opis nie pasuje do tej komisji., Rozpatrzenie sprawy dotyczącej zachowania posłów: Borysa Budki, Kamili Gasiuk-Pihowicz i Sławomira Nitrasa w dniu 15 maja 2019 r., podczas 81. posiedzenia Sejmu RP, stanowiącej podstawę wniosku marszałka Sejmu RP pana Marka Kuchcińskiego z dnia 16 maja 2019 r., Rozpatrzenie uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej., Zaopiniowanie kandydata na stanowisko ambasadora RP – pana Piotra Rychlika.
Komisja Zdrowia | |
Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych | |
Komisja Etyki Poselskiej | |
Komisja Regulaminowa, Spraw Poselskich i Immunitetowych | |
Komisja Spraw Zagranicznych | |
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej | |
Komisja Administracji i Cyfryzacji |
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj zadanie.
Komisje sejmowe, czyli trudne wybory posłówDziś Sejm wybierze skład pierwszych trzech komisji: współpracy z Unią Europejską, regulaminowej i spraw poselskich oraz finansów. Ostateczna liczba sejmowych komisji ciągle nie jest znana. Nie ma też pewności, ilu komisjom będą przewodniczyć poszczególne partie. Nieoficjalnie mówi się, że Platforma pokieruje 10 lub 11, PiS – siedmioma, a PSL i lewica – dwiema każda z nich – spekuluje dziennik „Polska”. Posłowie – i ci doświadczeni, i debiutanci – już bacznie rozglądają się za miejscami w komisjach. Od tego zależy parlamentarne być albo nie być: czy będą podróżować po świecie i brylować w mediach, dyskutując o nowych ustawach, czy w zaciszu sejmowych sal będą analizować nudne, prawnicze formułki. Według dziennika najdłuższa kolejka jest do komisji infrastruktury i samorządu terytorialnego (bo posłowie chcą zdobyć pieniądze na inwestycje w swoim regionie), współpracy z Polakami za granicą (bo zdarzają się atrakcyjne wyjazdy) i ds. mediów (bo można zaistnieć w prasie i telewizji). Do komisji ustawodawczej raczej nikt się nie pali. – Jest szara, bezbarwna medialnie, choć naprawdę ważna – przyznaje Grzegorz Dolniak z PO.
Rozstrzygnij, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe, czy fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Jednym z czynników przesądzających o atrakcyjności pracy w określonej komisji jest dla posłów możliwość częstej medialnej obecności związanej z pracami w tej komisji. | □ | □ |
Posłowie jednakowo cenią możliwość zaangażowania się w prace wszystkich komisji sejmowych. | □ | □ |
Największą popularnością cieszy się wśród posłów komisja ustawodawcza, ponieważ to w niej zapadają najważniejsze decyzje. | □ | □ |
Zapoznaj się z informacjami i wykonaj ćwiczenie.
Wyniki głosowania imiennego z dnia 25-06-2015W głosowaniu wzięło udział 441 posłów.
Kandydaci otrzymali następującą liczbę głosów:
Kidawa‑Błońska M. 244 głosów.
Wenderlich J. 43 głosów.
Materiały źródłowe do ćwiczeń 6–8.
Tekst I
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej PolskiejArt. 13
1. Porządek dzienny i termin posiedzenia Prezydium Sejmu ustala Marszałek Sejmu.
2. W posiedzeniach Prezydium Sejmu bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu. Marszałek Sejmu może zaprosić na posiedzenie Prezydium Sejmu również inne osoby.
3. Z posiedzeń Prezydium Sejmu sporządza się protokół, który podpisuje Marszałek Sejmu. Protokół stanowi jedyne urzędowe stwierdzenie przebiegu posiedzenia Prezydium.
4. Prezydium Sejmu podejmuje uchwały większością głosów. W wypadku równej liczby głosów decyduje głos Marszałka Sejmu.
Art. 16
1. Konwent Seniorów opiniuje w szczególności:
1) projekty planów prac Sejmu,
2) projekty porządku dziennego poszczególnych posiedzeń Sejmu i ich terminy,
3) wnioski co do trybu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku dziennego posiedzenia Sejmu,
4) wnioski co do wyboru przez Sejm jego organów,
5) zadania i przebieg pracy Kancelarii Sejmu,
6) inne sprawy przekazane przez Marszałka lub Prezydium Sejmu.
2. Konwent Seniorów zwołuje Marszałek Sejmu z własnej inicjatywy, z inicjatywy Prezydium Sejmu, na wniosek klubu reprezentowanego w Konwencie Seniorów lub grupy co najmniej 15 posłów.
3. Z posiedzeń Konwentu Seniorów sporządza się zapis ustaleń.
Tekst II
RP chce jawnych stenogramów z Konwentu Seniorów i Prezydium SejmuRuch Palikota zwróci się do marszałek Sejmu Ewy Kopacz (PO) z wnioskami o to, by protokoły i sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Konwentu Seniorów oraz Prezydium Sejmu były jawne i dostępne dla opinii publicznej.
Poseł Ruchu Wincenty Elsner wyraził nadzieję na poniedziałkowej konferencji, że propozycja RP „połączy wszystkich” posłów. – Mamy prawo wiedzieć, co się w tych gremiach dzieje – oświadczył. RP chce, by protokoły i sprawozdania stenograficzne ze spotkań tych gremiów były dostępne na sejmowych stronach internetowych.
W uzasadnieniu do wniosków ws. jawności protokołów z posiedzeń Konwentu Seniorów oraz Prezydium Sejmu posłowie Ruchu powołali się m.in. na art. 61 Konstytucji, mówiący o tym, że obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne.
We wniosku powołano się też na zasadę jawności życia publicznego, zgodnie z którą wszelkie informacje publiczne – z wyjątkiem wskazanych w art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej – podlegają udostępnieniu obywatelom.
Tekst III
Z parlamentarnej polityki dostępu do informacjiW interesującym nas zakresie istotna winna być ocena, czy informacje zawarte w „dokumentacji” prac Prezydium Sejmu (Konwentu Seniorów) powinny być traktowane jako kategoria informacji publicznej, podlegającej obowiązkowi ujawnienia. Definicja „informacji publicznej”, sformułowana w przywołanej ustawie, jest bardzo pojemna, ma szeroki zakres: „Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu (…)”. Można stwierdzić więc ogólnie, że wszystko, co dotyczy funkcjonowania władzy publicznej, mieści się w pojęciu dostępu do informacji publicznej. Nie ulega chyba wątpliwości, że w problematyce funkcjonowania władzy publicznej i wykonywania zadań publicznych mieści się to wszystko, co – regulaminowo biorąc – należy do zadań Prezydium Sejmu (art. 12) czy Konwentu Seniorów (art. 14 i 16 ust. 1). Wnioski [złożone przez posłów Ruchu Palikota] należy uznać za zasadne jako sprzyjające pełniejszej realizacji prawa podstawowego obywateli do informacji.