Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Mieszkańcy miasta w Lalce Bolesława Prusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna bliżej typy postaci ukazanych w Lalce i scharakteryzuje je na podstawie ich idiolektu oraz socjolektu (stylizacji językowej Prusa);
ustali, czym charakteryzują się poszczególne stany społeczne bohaterów powieści;
wyszuka i omówi fragmenty, w których narrator ujawnia się jako bystry obserwator zachowań ludzkich i humorysta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
Lalka Bolesława Prusa.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie treści lektury Lalka i na tej podstawie przygotowanie odpowiedzi do zadania.
R13RvS2imrTfK Ćwiczenie 1Uczniowie przynoszą na lekcję egzemplarze Lalki, aby móc z nich korzystać podczas zajęć i rozwiązywania ćwiczeń.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat i cele zajęć. Prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Jaki portret mieszkańców wyłania się z Lalki Bolesława Prusa? Prosi uczestników zajęć, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treścią „Przeczytaj”, a następnie przechodzą do mapy myśli. Po zapoznaniu się z nią przypisują w parach do każdej grupy jej przedstawicieli. Omawiają pozycję, aspiracje, role, jakie pełnią poszczególne grupy.
Uczniowie dzielą się na kilkuosobowe grupy. Każdy zespół przygotowuje charakterystykę wybranego bohatera lektury (każda grupa innego). Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu przedstawiciele zespołów przedstawiają wyniki prac.
Charakterystyki mogą być również przygotowane w ramach zadania domowego.Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia – od najprostszych do najtrudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w lekturze i omówienie fragmentów, w których narrator ujawnia się jako bystry obserwator zachowań ludzkich i humorysta.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Praca domowa:
Praca domowa z e‑materiału:
Przeczytaj podane poniżej hasło słownikowe definiujące pojęcie miasta. Na podstawie informacji słownikowej wypisz w punktach, w czym przejawiało się zjawisko zwane urbanizmem oraz jak jest traktowany motyw miasta w powieści Lalka.
Materiały pomocnicze:
https://culture.pl/pl/wydarzenie/warszawa-lalki-boleslawa-prusa
https://dzieje.pl/rozmaitosci/warszawa-z-lalki-100-lat-po-smierci-boleslawa-prusa
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.